دونما روشهای پیشگیری و درمان


این عارضه با بی حسی ناشی از سرما شروع می شود و با قرمزی روی پوست رنگ پریده همراه است و با تورم و تاول ادامه می یابد.

یخ زدگی می تواند با جذب خون بیشتر به اندام های حیاتی آسیب برساند و جریان خون را به نوک انگشتان و دورترین اندام ها از بدن محدود کند. قسمت های بدن که کمتر به خون آغشته شده اند خنک می شوند و مایع درون آنها به شکل کریستال های یخ منجمد می شود.

این عارضه چقدر جدی است؟

یخ زدگی می تواند در چند مرحله از خفیف تا بسیار شدید رخ دهد. عوارض جانبی خفیف شامل بی‌حسی، قرمزی، درد و گزگز در اندام‌ها است. این یک هشدار برای رفتن به یک مکان گرم است. در موارد شدیدتر بدون انجماد سطحی، پوست ممکن است متورم شود و حتی احساس گرما کند.

سرمازدگی شدید تمام لایه های پوست و بافت های زیرین را می پوشاند. در این موارد فرد نمی داند که سرمازدگی شدید وجود دارد، زیرا دیگر در محل یخ زدگی احساس درد و سرما نمی کند.

افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند ممکن است متوجه تغییر رنگ از آبی به خاکستری شوند. اندام های بدون خون مانند نوک انگشتان، بینی و گوشه ها ممکن است بمیرند و ممکن است نیاز به برداشتن بافت مرده با جراحی باشد. اگر سرمازدگی شدید باشد باید اندام یخ زده قطع شود.

چگونه از خود در برابر یخ زدگی محافظت کنیم؟

به گزارش ایندیپندنت، کارشناسان می گویند برای جلوگیری از این عارضه بهتر است در هوای سرد و یخبندان گرم و در خانه بمانید. اگر مجبورید بیرون از منزل باشید، چندین لایه لباس گرم بپوشید (از جمله کلاه های پاشنه بلند، دستکش های ضخیم و چکمه های گرم و ضد آب در مناطق حساس) و برای مدت طولانی در سرما نمانید. وقتی سرد هستید، بدن خود را حرکت دهید تا گرما ایجاد شود.

افراد مسن و کودکان و همچنین افراد بی خانمان، کوهنوردان و شکارچیان بیشتر در معرض خطر یخ زدگی هستند.

اگر سرما خوردم چه کار کنم؟

فوراً به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید سرمازدگی را لمس نکنید، ماساژ ندهید و نخارانید، زیرا باعث تحریک پوست و آسیب دائمی می شود. با پاهای سرد راه نروید.

سعی کنید یک مکان گرم پیدا کنید – اما نه تا زمانی که کمک برسد (نه نزدیک چوب). وقتی به یک مکان گرم می رسید، تمام لباس های خیس خود را درآورید و لباس گرم بپوشید یا یک پتو به دور خود بپیچید. هیچ جسم داغی را روی ناحیه یخ زده قرار ندهید. این قسمت باید به آرامی گرم شود. آب گرم در دمای 37-39 درجه می تواند کمک کننده باشد. تب ناشی از سرماخوردگی می تواند آنقدر دردناک باشد که کارکنان درمان به احتمال زیاد داروهای مسکن تجویز می کنند.

منبع:
isna

دیدگاهتان را بنویسید