10 فیلم ژاپنی نامزد اسکار


فیلم راندن ماشین فیلمبرداری شده توسط ریوسوکه هاماگوچی (ماشین من را بران) به عنوان اولین فیلم ژاپنی که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده است، در تاریخ ثبت شد. این فیلم در سه نامزدی دیگر از جمله بهترین کارگردانی برای هاماگوچی نامزد دریافت جایزه اسکار شد و کارگردان ژاپنی سومین کارگردانی شد که نامزد دریافت جایزه اسکار شد. اما بسیاری از فیلم های ژاپنی در گذشته عملکرد خوبی در اسکار داشته اند.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

برخی از آنها حتی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی شدند، که قبلا به عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی شناخته شده بود، و قبل از آن یک جایزه رسمی نبود، بلکه فقط یک جایزه افتخاری بود. برخی دیگر در طراحی لباس، طراحی تولید و فیلمبرداری نامزد دریافت جوایز اسکار شده اند. در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

1- اوگتسو (1953)

Ugetsu فیلمی است که موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهد: جاه طلبی در آستانه طمع، عشقی که به یک جنگ ویرانگر ختم می شود و فانتزی در تلاش برای به دست آوردن صلح. این فیلم ژاپنی داستان مردی را روایت می‌کند که سعی می‌کند با یک سفالگر ثروتمند سامورایی شود، امنیت همسرش را نادیده می‌گیرد و رویاهای شغلی خود را دنبال می‌کند. اوگتسو، یکی از تنها فیلم های تحسین شده کنجی میزوگوچی، نتوانست جایزه بهترین اسکار بین المللی فیلم را از آن خود کند، اما نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد. طراحی لباس و بسیاری از جنبه های دیگر این فیلم ژاپنی قابل توجه است.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

2- کوایدان (1964)

اگرچه ماساکی کوبایاشی در پایان دوران طلایی سینمای ژاپن به اوج سینمای ژاپن رسید، اما فیلم های او با بزرگ ترین و مشهورترین فیلم ها رقابت کردند. «وضعیت انسانی او» (61-1959) و «هارا-کیری» (1962) فیلم‌های حماسی و تکان‌دهنده‌ای هستند که مورد احترام کارشناسان سینما قرار گرفته‌اند. اگرچه Kwaidan نسبت به سایر فیلم‌های قبلی کوبایاشی کمی کوچک‌تر است، اما مجموعه‌ای جالب از داستان‌های ترسناک فراطبیعی است. از آنجایی که فیلم های ترسناک به ندرت توسط داوران اسکار به نمایش در می آیند، جای تعجب است که این کارگردان مشهور ژاپنی در بین تمام فیلم هایش نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی یا بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

3- Thieves (2018)

دزدی مغازه داستان خانواده ای فقیر را روایت می کند که برای امرار معاش دست به دزدی می زنند. یک شب بچه رها شده ای را برای شام به خانه می آورند و بعد تصمیم می گیرند او را مانند سایر بچه های خانواده نگه دارند و بزرگ کنند. فیلمبرداری این فیلم توسط هیروکازو کوریدا، یکی از بهترین کارگردانان سینمای مدرن ژاپن ساخته شده است. از دیگر فیلم های او می توان به «می داند» (2004)، «هنوز راه می رود» (2008) و به عنوان پدر، به عنوان پسر (2013) اشاره کرد. اما تاکنون تنها فیلم «دزد» این کارگردان نامزد اسکار بهترین فیلم بین المللی شده است و این اولین بار در ده سال گذشته بود که یک فیلم ژاپنی نامزد اسکار می شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

4- سامورایی اول: موساشی میاموتو (1954)

هیروشی ایناگاکی، فیلمساز ژاپنی، سه گانه فیلمی را بر اساس داستان موساشی میاموتو، یکی از معروف ترین و افسانه ای ترین سامورایی های ژاپنی ساخته است که با استقبال زیادی روبرو شد. سامورایی اول: یکی از مشهورترین فیلم های جین چمپیون، موساشی میاموتو، به کارگردانی قدرت سگ معروف، اولین فیلم از این سه گانه بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی در اسکار 1955 شد. آهسته تر این فیلم درباره تاکسو با بازی بازیگر مشهور ژاپنی توشیرو میفونه است. تاکسو در نبرد برای تغییر ناگهانی رژیم در طرف بازنده قرار دارد و او و همراهانش مجبور به فرار از نیروهای پیروز می شوند. در طول داستان، شخصیت فراری بارها و بارها از مرگ فرار می کند و در نتیجه عنوان سامورایی و نام جدید موساشی میاموتو به وجود می آید.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

5- دروازه جهنم (1953)

دهه 1950 توسط کارشناسان سینما دوران طلایی سینمای ژاپن محسوب می شد و جای تعجب نیست که سه فیلم ساخته شده در این دهه برنده اسکار شدند که یکی از آنها دروازه جهنم بود. این فیلم هنوز تنها فیلم ژاپنی است که بیش از یک جایزه اسکار برده است، زیرا علاوه بر جایزه بهترین فیلم بین المللی، اسکار بهترین طراحی صحنه و لباس را نیز از آن خود کرده است. دروازه جهنم درباره سامورایی است که عاشق ملکه می شود و وقتی از ملکه می خواهد با او ازدواج کند می داند که او قبلاً ازدواج کرده است. اما جواب منفی را نمی پذیرد و او را مجبور به ازدواج می کند. او سپس قصد دارد همسر این زن را بکشد، اما همسر ملکه نقشه هوشمندانه ای دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

6- خروج (2008)

The Departures در سال 2009 برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان آکادمی شد، جایزه ای بسیار ارزشمند و مهم زیرا از سال 1955 تاکنون هیچ فیلم ژاپنی این جایزه و یا معادل آن را دریافت نکرده است. اگر امسال «ماشین من را برانید» اسکار بهترین فیلم بین المللی یا بهترین فیلم سال را از آن خود کند، جایگزین «سفرها» به عنوان آخرین فیلم ژاپنی برنده جایزه اسکار خواهد شد. در فیلم رفتن ها، نوازنده ویولن کار خود را از دست می دهد و با همسرش به خانه بازمی گردد. زمانی که فرد به دنبال کار می گردد به یک آگهی استخدامی مراجعه می کند که در آژانس مسافرتی درج می شود. اما بعداً متوجه می شود که این کار، آماده سازی اجساد برای سوزاندن اجساد است و به دلیل درآمد بالایی که دارد تشویق به پذیرش آن ها می شود. او به کسب درآمد و پنهان کردن تجارت خود از شوهرش بسنده نمی کند، اما نمی تواند این راز ناخوشایند را برای همیشه پنهان کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

7- دور از ارواح (2001)

«دور از روح‌ها» که یکی از بهترین کارتون‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود، داستان دختری 10 ساله به نام چیهیرو را روایت می‌کند که با دنیایی از کابوس‌های خطرناک و خارق‌العاده روبرو می‌شود. هایائو میازاکی از استودیو گیبلی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد. اگر این فیلم در سال‌های اخیر اکران می‌شد، بدون شک در سایر رشته‌ها نامزد اسکار می‌شد، زیرا در آن زمان رده‌بندی اسکار بسیار پایین بود. این انیمه از بسیاری جهات بر تأثیر فرهنگ غربی بر فرهنگ ژاپن تأکید دارد. وقتی چیهیرو و والدینش از شهر به حومه شهر نقل مکان می کنند، با ارواح دنیای کامی و فولکلور ژاپنی روبرو می شوند. انیمه Spirited Away نیز نشانه ای هوشمندانه از مصرف گرایی، سرمایه داری و آلودگی محیط زیست است.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

8- راشومون (1950)

پس از اتمام راشومون، آکیرا کوروساوا با مجموعه ای از فیلم های ناموفق شهرت خود را به خطر انداخت که می تواند به جدایی دائمی او از فیلمسازی منجر شود. با این حال، کوروساوا یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینماست و بسیاری از کارگردانان مشهور تاریخ سینما مانند سرجیو لئونه، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و بسیاری دیگر از او و او الهام گرفتند. آثار. اگر کوروساوا بازنشسته می شد، زمان کنونی او جذاب نبود. راشومون نه تنها در ژاپن مورد استقبال قرار گرفت، بلکه جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را در سال 1951 دریافت کرد و سینمای ژاپن را بر روی نقشه تماشاگران و منتقدان بین المللی فیلم قرار داد.

راشومون به عنوان اولین فیلم ژاپنی که در سال 1952 برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی یا غیرانگلیسی زبان شد، به موفقیت خود ادامه داد. راشومون از گروهی می گوید که برای کشتن یک سامورایی به دادگاه رفتند. هر کدام داستان متفاوتی را ارائه می دهند و این اولین بار است که در سینما از یک راوی کاملا غیرقابل اعتماد استفاده می شود. این فیلم همچنین داستان شرارت و نابودی مردم و ماجرای محاکمه یک هیزم شکن و روحانی را روایت می کند که برای فرار از باران به آنها پیوستند.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

9- زن روزها (1964)

زن جهان بدون شک بهترین فیلم هیروشی تیشیهارا، فیلمساز برجسته ژاپنی است. با وجود نادیده گرفتن تمام فیلمبرداری، شیشیهارا اولین کارگردان ژاپنی شد که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد، اگرچه بسیاری از فیلم های ژاپنی قبلاً در رشته های دیگر نامزد اسکار شده بودند. تا حدی بر اساس رمانی الهام گرفته از افسانه یونانی درباره سیزیف، درباره یک حشره شناس است که برای جمع آوری حشرات ساکن در تپه های شنی به منطقه ای خارج از شهر سفر می کند. او در بیابان ناپدید می شود و روستاییان به او پیشنهاد می کنند در خانه ای در انتهای یک گودال شنی زندگی کند و او موافقت می کند. زن جوانی در این خانه زندگی می کند و با وجود اینکه حشره شناس مجبور است تنها یک شب در این خانه بماند، اهالی روستا برای او سناریوی متفاوتی را تدارک می بینند.

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 فیلم برتر نامزد اسکار سینمای ژاپن آشنا کنیم.

10- فرار کن (1985)

ران که بیشتر به نامزدی اسکار برای یک فیلم ژاپنی افتخار می کند و تنها راننده من را به عنوان رقیب می بیند، دو جایزه بفتا را از آن خود کرد و نامزد چهار جایزه دیگر شد. نکته اصلی این است که کوروساوا اولین و تنها نامزدی اسکار را برای کارگردانی فیلم برد. ران درباره فرمانده جنگی است که از تاج و تخت چشم پوشی می کند و قلمرو خود را بین فرزندانش تقسیم می کند و باعث خیانت و جنگ آنها می شود. این فیلم که تحت تأثیر شاه لیر شکسپیر قرار گرفته بود، سومین نمایشنامه کوروساوا توسط نمایشنامه نویس معروف بود. اگرچه بسیاری راشومون (1950) یا هفت سامورایی (1954) را بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا می دانند، اما ران حماسی ترین و باشکوه ترین فیلم یک کارگردان ژاپنی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های غیرانگلیسی تاریخ سینما; انگل از طرف شما

10 فیلم برتر ژاپنی ژانر سامورایی به انتخاب راتان تومیتوز; از سانجورو تا تخت خون

10 انیمه ژاپنی بزرگ و شاهکار که بسیاری از طرفداران این سبک ندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید