تا دو سال دیگر اروپا دیگر به گاز روسیه نیاز نخواهد داشت


جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اوکراین برای پیوستن به اتحادیه به زمان نیاز دارد.

او به اسکای نیوز گفت: «ما تلاش خواهیم کرد تا وابستگی اروپا به انرژی روسیه را کاهش دهیم، نه تحریم آن».

بورل گفت: «اروپا تا دو سال دیگر نیازی به گاز روسیه نخواهد داشت» و افزود که ما در تلاش هستیم تا عرضه گاز خود به اروپا را متنوع کنیم.

وی افزود: روسیه پس از یک جنگ یک ماهه به اهداف خود در اوکراین نرسیده است.

او گفت: «ما تلاش خواهیم کرد تا نیروهای ویژه اتحادیه اروپا را برای پاسخ به چالش‌های مشترک ایجاد کنیم.

بورل با اشاره به اینکه اروپا شاهد هجوم بی سابقه پناهجویان به دلیل جنگ اوکراین است، گفت: بار آوارگان اوکراینی بر دوش همه کشورهای اروپایی خواهد بود.

ما تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین انجام خواهیم داد و روسیه از مدت ها قبل برای حمله به اوکراین برنامه ریزی کرده است و ما به تسلیح اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه ادامه خواهیم داد.

ما به دنبال تغییر در رژیم حاکم در روسیه نیستیم، ما فقط در تلاشیم تا جنگ را متوقف کنیم.

بورل با اشاره به مذاکرات برای رفع تحریم های ایران گفت: دولت ترامپ در خروج از توافق هسته ای با ایران اشتباه کرد.

وی افزود: ما با ایران به توافق هسته‌ای رسیده‌ایم و بر سر یک بند ۹۵ درصدی توافق کرده‌ایم.

وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران همه مشکلات منطقه را حل نمی‌کند، اما اولین قدم است.

از سوی دیگر، انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین ظهر امروز (یکشنبه) با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. . وی پیش از این با علی باقری معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی باقری در دیدار با انریکه مورا با اشاره به جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد توافق در وین، تاکید کرد: اگر طرف آمریکایی واقع بین باشد، می توان به توافق رسید.

باقری و انریکه مورا در روزهای آینده به ارتباط و رایزنی نزدیک خود ادامه خواهند داد.

سفر مورا بر اساس توافق صورت گرفت و پیش از این نیز اعلام شده بود که دیدارهایی بین مورا و برخی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به درخواست مورا انجام خواهد شد و بقیه موارد مورد بررسی و بررسی قرار خواهد گرفت. پس از این دیدار، مورا روز دوشنبه برای گفتگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر خواهد کرد.

در همین راستا، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (شنبه) در نشست دوحه گفت که ایران و کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین به توافق بسیار نزدیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید