نخست وزیر انگلیس پوتین را به میلوسویچ تشبیه کرد



در حالی که تجاوزات روسیه به اوکراین وارد دهمین روز خود می شود، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر بریتانیا را به «اصرار» بر ادامه مسیر خود متهم کرده است. او پوتین را با رئیس جمهور سابق صربستان اسلوبودان میلوسویچ مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که به نظر می رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیچ راهی برای خروج از اشغال اوکراین «جز ادامه ویرانی» نمی بیند.

او به تعدادی از روزنامه های اروپایی از جمله ال پایس، لا رپوبلیکا و دی ولت گفت: «من فکر می کنم همانطور که رویدادها به وضوح نشان می دهد، ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است بر مسیر خود پافشاری کند.

او گفت: «او راهی جز نابودی مردم بی گناه در شهرهای بی گناه اروپا و ادامه محو کردن آنها از روی زمین نمی بیند.

وی افزود: ما نباید اظهارات ولادیمیر پوتین را بپذیریم که موضوع رویارویی با ناتو است یا تقابل با غرب.

جانسون گفت که پوتین اشتباه می کند که فکر می کند با اشغال اوکراین، “با ائتلاف ناتو ضعیف تری روبرو خواهد شد” و “در واقع ناتوی قوی تری به دست خواهد آورد.”

ناتو نزدیک‌تر و نزدیک‌تر خواهد شد. بودجه دفاعی افزایش خواهد یافت. بنابراین، در نهایت دقیقاً برعکس عمل خواهد کرد.

جانسون همچنین از ترور ولادیمیر پوتین حمایت نکرد، اما خواستار محاکمه وی به اتهام “جنایت علیه بشریت” شد.

در حالی که پلیس بریتانیا شروع به جمع آوری مدارک برای «جنایت جنگی علیه ولادیمیر پوتین» کرد، دولت جانسون اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه باید در دادگاه های بین المللی محاکمه شود.

دولت از ترور ولادیمیر پوتین حمایت نکرد، اما تاکید کرد که رئیس جمهور روسیه باید به خاطر “حمله وحشیانه خود به اوکراین” پاسخگو باشد.

سرویس پلیس متروپولیتن بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که تیم جنایات جنگی آن برای حمایت از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) شروع به جمع‌آوری شواهدی درباره «جنایات جنگی» ادعایی در اوکراین خواهد کرد.

دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که بوریس جانسون از درخواست سناتور آمریکایی لیندزی گراهام مبنی بر کشتن رهبران روس ها برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت نمی کند.

سخنگوی جانسون در پاسخ به این سوال که آیا با گراهام نخست وزیر انگلیس موافق است یا خیر، گفت: “نه، ما در خواستار پایان فوری تجاوز روسیه در کنار مردم اوکراین هستیم. ما قبلاً گفته ایم که پوتین باید در مقابل یک دادگاه بین المللی بایستد.” شما مسئول اعمال وحشتناک خود خواهید بود.»

گراهام پنجشنبه شب به فاکس نیوز گفت: «یکی در روسیه باید این مرد را بکشد.

دادگاه کیفری بین‌المللی تایید کرد که روسیه تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین آغاز کرده است.

بوریس جانسون همچنین روز جمعه ولادیمیر پوتین را با اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور سابق صربستان مقایسه کرد. نخست وزیر بریتانیا گفت که رفتار اسلوبودان میلوسویچ در سال های اخیر «مشابه اقدامات فعلی ولادیمیر پوتین» است.

میلوسویچ در سال 2006 قبل از رفع اتهامات در سلولی در لاهه درگذشت. او به «نسل کشی» و «جنایت جنگی» متهم شد.

وی با اشاره به حمله به بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین و هشدار درباره وقوع فاجعه هسته ای در اروپا گفت: پوتین قصد دارد حملات در اوکراین را تشدید کند. رئیس جمهور روسیه معتقد است که راهی جز ادامه تخریب وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید