ابزار شبه انقلابی علیه استکبار – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر ، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد به مناسبت دوازدهمین فروردین روز جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نظریه جمهوری اسلامی توسط امام خمینی رضوان (ره) ابلاغ شد. اوکا الله؛ نه یک کلمه کوچک، نه یک کلمه بزرگ؛ لذا بر خود لازم دانستم در مورد صیانت از اندیشه های جمهوری اسلامی به عنوان الگوی حکومت داری ایران اسلامی و پاسداری از جمهوری اسلامی توسط جریان انقلابی حوزوی مطالبی را بیان کنم. نه جریان دیگر در حوزه های علمیه وجود دارد: شبه روشنفکری، شبه انقلابی و شبه حوزوی.

وی افزود: کلمه شبه به معنای نداشتن تمام مختصات جریان و اکتفا به برخی ویژگی های آن است. روشنفکری به معنای مدرنیزاسیون است و مدرنیته دارای سه مولفه اومانیسم، سوبژکتیویسم و ​​سکولاریسم است و از نظر دکارت و کانت جوهر مدرنیته عقلانیت بنیان یا وجود خود سوبژکتیویسم است; گرچه جریان شبه فرقه گرایی معنایی تنها پس از جریان شبه فرقه ای دانشگاهی به سکولاریسم بسنده کرد و از عقلانیت آن استفاده نکرد و توسط مدعیان روشنفکر ترجمه، بومی سازی، پذیرفته و جابه جا شد. برخی از مدعیان فکری در دانشگاه ها و حوزه های علمیه مبلغان آن شدند. بدین ترتیب، با تقلید از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی در حوزه های علمیه، خصلت سکولار پیدا کرد و با چند واسطه; طرفدار غرب نیست.

این طلبه حوزه علمیه شن ادامه داد: جریان شبه انقلابی تنها به چند ویژگی انقلاب بسنده می کند و بسیاری از انقلابیون با تعبیر مضیق انقلاب غیرانقلابی محسوب می شوند. جوهره انقلاب از نظر نگارنده این است که اسلام جامع است; دامنه عقل و وحی، دامنه دنیا و آخرت، دامنه دین و سیاست، دامنه مبارزه با مدارا و برادری و استکبار، دامنه جذب حداکثری با بصیرت انقلابی.

انقلاب شبه انقلابی فقط در تعبیری خاص از استکبار معنا می شود و در تئوری نظام انقلابی بانداژ سیاست بازی را جایگزین انقلاب واقعی می کند، دایره انقلابیون را تنگ می کند و این تعبیر تنگ نظر از انقلاب است. این را فرقه ایجاد می کند برخی از حرف ها و حمایت های رهبری را زیر سوال ببریم که چرا رهبری اینقدر گفته و حمایت کرده است. برند اولویت دارد و ملت در رتبه دوم قرار دارند و باید دنبال شوند.»

وی افزود: نهضت حوزوی کازی نیز به معنای بخشی از رسالت حوزه مقدسه عصر معصومه و علمای دوران باستان و معاصر است. این سمینار در آیه «مردم» و آیات دیگر قرآن به خوبی تبیین شده است: شناخت همه جانبه ابعاد فردی و اجتماعی اسلام، هدایت و غیرت دینی در عرصه فردی و اجتماعی جامعه و اعتقادات، احکام مهم. و اخلاق در دکترین و قاطعیت، فقه و تعهد را مد نظر قرار دهد.

خسروپناه در خاتمه گفت: حوزه انقلابی از این سه جریان شبه روشنفکری، شبه انقلابی و شبه حوزوی رنج می برد. این متن را نوشتم تا فصلی برای گفت و گو و تبیین بیشتر حوزه انقلابی بدون متهم کردن مردم به این سه جریان فراهم شود. خداوند ما را برای عشق و رضایت ما حفظ کند

دیدگاهتان را بنویسید