نمایشگاه اردشیر محصص برگزار می شود / طراح به تهران بازگشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



نمایشگاهی از آثار کمیاب اردشیر محصص از روز جمعه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۳ در گالری آرتیبیشن افتتاح می شود.

نیکزاد نجومی هنرمند ایرانی مقیم آمریکا و از دوستان نزدیک محصص در نیویورک صحت این آثار را تایید کرد. از این حیث مجموعه فعلی یک اتفاق در حوزه هنرهای زیبای ایران است.

اردشیر محصص طراح و کاریکاتوریست ایرانی در سال 1317 در لاهیجان متولد شد. وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و از آن زمان به عنوان طراح در نشریات مختلف از جمله توفیق و … فعالیت داشته است. قبل از انقلاب چند کتاب از مجموعه او منتشر شد. محصص در سال 1977 برای همیشه ایران را ترک کرد و به آمریکا رفت و در نیویورک ساکن شد. این هنرمند که در سال های آخر عمر خود با این بیماری دست و پنجه نرم می کرد، سرانجام در 9 اکتبر 2008 در سن هفتاد سالگی در نیویورک درگذشت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در زمانی که هنرمندان ایرانی در بند زیبایی‌شناسی مدرنیسم هستند، او شروع به جدایی از زیبایی‌شناسی و ایجاد طرح‌هایی برای بیان شخصی کرد، پدیده‌ای که هنوز مدرن تلقی می‌شود.

از این نظر او را باید لکنت زبان ترین راوی دوران معاصر دانست.

احمد شاملو درباره آنچه اردشیر محصص می‌خواست بگوید، نوشت: اگر بخواهیم بپذیریم که کاریکاتور بیان اغراق‌آمیز واقعیت است، طرح‌های اردشیر محصص کاریکاتور نیست. حداقل برای ما، برای اطرافیان و کسانی که از درد و رنج چهره آثار او آگاه هستند. اردشیر اگرچه هنرمندی با استعداد و تواناست، اما همچنان رئالیستی تیزبین است. او باربر و تصویرگر واقعیت پیرامونش است. واقعیتی که هنوز وجود دارد نفس گیر و قابل اعتماد است.»

نمایشگاه اردشیر محصص جمعه 19 آذرماه در نگارخانه هنر برپاست. این نمایشگاه تا 30 آذرماه به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. خیابان شریعتی، پایین حسینی ارشد، همت، گل نبی (غربی)، خیابان احمدی روشن (کتابی) ساسانی پور، خیابان دریا. (قندی)، شماره 6، به سمت نگارخانه هنر، همه روزه ساعت 11:00 الی 20:00 ..

با شروع نمایشگاه در وب سایت artibition (www.Artibition.net)، نمایشگاه به صورت آنلاین برای افراد قرنطینه باز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید