10 راه برای تقویت مهارت حل خلاقانه مسئله


افرادی که می دانند چگونه مشکلات را به روش های خلاقانه حل کنند، همیشه راه حل های منحصر به فردی برای مشکلات پیدا می کنند. به عنوان مثال، کسب و کارها می توانند ایده های خلاقانه ای برای حل مشکلات مشتریان ارائه دهند یا راه های جدیدی برای رشد کسب و کار خود و برنده شدن در بازار رقابتی بیابند. مهارت های خلاقانه حل مسئله به شما کمک می کند تا به بخشی ارزشمند از سازمان خود تبدیل شوید. خبر خوب این است که هم مهارت های حل مسئله و هم خلاقیت به دست می آید. بنابراین می توانید یاد بگیرید و حتی هر دو را با تمرین ترکیب کنید. در این مقاله 10 راهکار را پیشنهاد کرده ایم که هم مهارت حل مسئله شما را تقویت می کند و هم خلاقیت شما را افزایش می دهد. استراتژی هایی که در این مقاله خواهید آموخت بسیار ساده هستند و اگر آنها را به طور مداوم به کار ببرید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

منظور از مهارت حل مسئله خلاق چیست؟

مهارت‌های حل خلاقانه به این معناست که شما می‌توانید یک مشکل را شناسایی کرده و با بررسی راه‌حل‌های موجود راه‌حلی منحصربه‌فرد ارائه دهید. راه حل هایی که در این راه یافت می شوند خارج از محدوده راه حل های معمولی هستند و ممکن است کارهایی باشند که قبلا انجام نداده اید. اگر می خواهید مشکلات کسب و کار، نوآوری محصول یا نام تجاری را خلاقانه حل کنید، باید خارج از چارچوب فکر کنید.

راه حل خلاقانه برای مشکل

به عنوان مثال، اخیراً ویدیو در بازاریابی دیجیتال بسیار مهم شده است. بسیاری از مدیران شرکت ها جلوی دوربین می روند و در مورد کار یا تحصیلات خود در رشته خود صحبت می کنند. این یک راه حل رایج است. روشی مانند نوشتن داستان یا فیلمنامه برای یک ویدیو می تواند پاسخی خلاقانه برای این مشکل باشد.

مهارت های حل مسئله خلاق، مهارت های نرم هستند. برخی از کارفرمایان نیز در مصاحبه ها در مورد این مهارت صحبت می کنند. افراد دارای این توانایی توانایی رویارویی با شرایط سخت را دارند و با ارائه راه حل های خلاقانه به سازمان خود ارزش افزوده می دهند.

چگونه مهارت حل مسئله خلاق را تقویت کنیم؟

برای حل یک مشکل، ابتدا باید آن را تجزیه و تحلیل کنید، سپس راه حلی پیدا کنید و آن را مرحله به مرحله اجرا کنید. ترکیب تفکر خلاق با حل مسئله نیازمند تمرینات استراتژیک است. در اینجا 10 مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند آماده سازی برای میانجیگری انجام دهید.

1. یک قاب داشته باشید

برخی از مشکلاتی که در حین کار با آن مواجه می شوید جدید هستند و حتی ساختار آنها شبیه مشکلاتی که قبلاً تجربه کرده اید نیست. برای حل این مشکلات باید از روش های خلاقانه استفاده کنید، اما این روش ها محدودیت هایی هم دارند. انتظار نداشته باشید که ایده های خلاقانه مشکل را به یکباره حل کند.

تفکر خلاق به معنای تفکر نامنظم و نامنسجم نیست. حتی زمانی که خلاقانه فکر می کنید، باید به فرآیند حل مسئله وفادار بمانید.

برای یافتن بهترین راه حل برای مشکل خود، این 3 مرحله را دنبال کنید:

مرحله شماره 1 – کشف هدف

اول از همه، شما باید مشکل خود را شناسایی کنید و مشخص کنید چه کسی درگیر است. سپس از آنها کمک بگیرید و در مورد مشکل اطلاعات جمع آوری کنید. به عنوان مثال، اگر موضوع در مرحله فروش است، باید از مشتریان و بازاریابان اطلاعات بخواهید. اطلاعات جمع آوری شده در این مرحله نباید جانبدارانه باشد، بنابراین بهتر است از افرادی که به دنبال مقصر نیستند و بی طرف هستند، سوال کنید.

مرحله 2: ارتباط اطلاعات به دست آمده را تشخیص دهید

گاهی اوقات با بررسی اطلاعات و تشخیص ارتباط بین آنها مشکل به کلی تغییر می کند. به عنوان مثال، با بررسی رابطه بین داده ها، می توانید متوجه شوید که مشکلی که در صدد حل آن هستید به دلیل وجود مشکل در ساختارهای سازمان است. بدین ترتیب با حل منبع اصلی می توانید مشکل اصلی و مشکلات جانبی آن را حل کنید.

مرحله 3: راه حلی پیدا کنید و آن را اجرا کنید

یک جلسه طوفان فکری برای یافتن راه حل خلاقانه برگزار کنید. تمام راه حل های ممکن را پیدا کنید. سپس راه حل هایی را امتحان کنید که فکر می کنید خلاقانه ترین راه برای حل مشکل هستند.

اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کرد، آنگاه باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند.

2. همدلی با دیگران را تمرین کنید

نگاه کردن به موضوع از منظر دیگران راهی عالی برای افزایش هوش هیجانی و خلاقیت است. از سوی دیگر، با گوش دادن فعالانه به دیگران، می توانید از آنها بازخورد بگیرید و بهترین راه حل را برای مشکل خود بیابید. هرگز بدون دانستن کافی درباره موضوعی قضاوت نکنید. ابتدا در مورد موضوع سوال بپرسید و سپس نتیجه گیری کنید. هم ارتباط شما را تقویت می کند و هم می تواند برای افزایش خلاقیت و مهارت های حل مسئله استفاده شود.

3. لذت ببرید

سرگرم کننده برای افزایش خلاقیت

هر تفریحی چالش های متفاوتی دارد و ذهن را مجبور به انجام کارهای متفاوت می کند. سرگرمی می تواند خلاقیت ذهن شما را افزایش دهد، به خصوص اگر ذهن را درگیر کند، مانند یادگیری موسیقی یا مدلینگ. می توانید در سرگرمی های خود ایده های خلاقانه ای داشته باشید و بدون نگرانی در مورد نتیجه، ریسک کنید. آنها به شما نشان می دهند که چقدر با استعداد هستید و ذهن شما چقدر می تواند خلاق باشد.

4. بدون پیش فرض فکر کنید

وقتی برای اولین بار با مشکلی روبرو می شوید، ذهن به دنبال ساده ترین و آشناترین راه حل است. اگر قبلاً با مثال های مشابه برخورد کرده اید، ذهن همان راه حل قبلی را به شما خواهد داد. برای تقویت مهارت حل مسئله خلاق خود، باید این فرضیات را کنار بگذارید و از زوایای مختلف در آنها تجدید نظر کنید.

وقتی بر اساس تجربه به یک مشکل نگاه می کنید، ذهن شما به جزئیات و اطلاعات اولیه توجه نمی کند و تنها مشکل جدید را در بافت قدیمی قرار می دهد تا راه حلی پیدا کند. به عنوان مثال، هنگام برنامه ریزی یک کمپین تبلیغاتی، ذهن تمایل دارد به تجربیات کمپین های قبلی اشاره کند. اما سلیقه مشتریان دائما در حال تغییر است، بنابراین باید برای هر کمپین اطلاعات جدیدی به دست آورید و بر اساس اطلاعات جدید قدم های جدیدی بردارید.

5. مراقب باشید

شما باید عزم خود را نشان دهید و روی موضوع تمرکز کنید تا مهارت های حل مسئله خلاق خود را تقویت کنید. وقتی مشکلی پیش می آید، تمرکز کنید و به دنبال راه حل باشید. برخی از مسائل پیچیده تر هستند و ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید طول بکشد. گاهی امکان پیاده سازی راه حلی که به ذهنتان می رسد وجود ندارد و باید به دنبال راه حل های جدید باشید.

برای حل برخی مشکلات باید کارهای روزانه انجام دهید تا بالاخره بعد از مدتی نتیجه بگیرید. به عنوان مثال، کسب و کارها در کرونا متوجه شده اند که بهترین راه برای حل مشکل کاهش فروش، آنلاین بودن است. اما بازاریابی دیجیتال یک راه حل یک روزه نیست. کسب و کارهایی که زمان و هزینه خود را صرف ایجاد کانال های فروش آنلاین می کنند، در طول زمان به نتایج خوبی دست یافته اند.

6. به استانداردها شک کنید

در هر کشوری از جهان، سنت های نادرستی وجود دارد که مردم از دیرباز به آن عمل کرده اند، بنابراین هیچ کس فکر نمی کند که آنها اشتباه می کنند. بسیاری از افرادی که می دانند این سنت ها اشتباه است، هنوز به دلایل احساسی و اعتقادی از آنها پیروی می کنند. روش های استاندارد حل مسئله همان سنت های قدیمی است. برخی استانداردها عملی و صحیح هستند، در حالی که برخی دیگر نادرست و ناکارآمد هستند. بنابراین به استانداردها پایبند نباشید و روش های جدید را برای تقویت مهارت حل مسئله خلاق خود امتحان کنید.

خارج از چارچوب فکر کنید

به عنوان مثال، اگر روش‌های قدیمی فروش جواب نداد، تا زمانی که در نهایت محصولی را به فروش نرسانید، مجبور نیستید کار کنید. با یادگیری تکنیک های فروش و بازاریابی، تعریف ارزش های مشتری، می توانید بهتر با آنها ارتباط برقرار کرده و محصول خود را بفروشید.

7. از تجربیات درس بگیرید

شما مهارت های زیادی را در گذشته آموخته اید و تجربه زیادی کسب کرده اید. از این تجربیات استفاده کنید تا بیاموزید چگونه مهارت های حل مسئله خلاقانه را حل کنید و اینکه کدام راه برای شما بهترین است. البته این به معنای تکرار همین موضوع نیست. نگاهی انتقادی به تجربیات خود بیندازید و با تحقیق در مورد آنچه در گذشته درست و غلط انجام داده اید، راهنمای مسیر کنونی خود را بیابید.

یکی از نمونه های رایج استفاده از تجربه، انتقال به یک محیط کاری جدید است. در یک محیط جدید ارتباط برقرار کنید، کارهای روزانه را انجام دهید و غیره. از تجربیات گذشته خود استفاده می کنید البته این آزمایش ها نباید فرض ذهنی شما باشد و باید دقیقا همان کاری را انجام دهید که در سازمان قبلی انجام داده اید.

از مفروضات ذهنی فقط به عنوان راهنما استفاده کنید و آنها را بر اساس کار فعلی قرار ندهید.

8. در زمینه خود متخصص باشید

مهارت های حل مسئله با میزان دانش مربوط به یک موضوع ارتباط مستقیم دارد. هرچه در رشته خود تخصص بیشتری داشته باشید، زودتر مشکلات را پیدا خواهید کرد و بیشتر می توانید آنها را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل حل کنید. حتی می توانید مشکلات احتمالی را پیش بینی کرده و از بروز آنها جلوگیری کنید.

9. مهارت حل مسئله خلاق را تمرین کنید

بهترین راه برای یادگیری هر مهارتی، تمرین است. هر چه بیشتر با مسائلی که نیاز به راه حل های خلاقانه دارند برخورد کنید، زودتر این مهارت را خواهید آموخت. سعی کنید در معرض سناریوهای جدیدی قرار بگیرید که از شما می خواهند متفاوت فکر کنید.

به عنوان مثال، اگر یک طراح رابط کاربری مفاهیم بازاریابی را نیز یاد بگیرد، می تواند خدمات بیشتری ارائه دهد. می تواند برای مشکلات حوزه کاری خود راه حل های جدید و خلاقانه ای ارائه دهد و از دیدگاه بازاریابی به آنها نگاه کند. برای او، چالش آموزش برای حل خلاقانه مشکلات است.

10. از دیگران دستور بگیرید

همه ایده های خلاقانه برای حل مشکل به ذهن نمی رسد. همکاری با افراد خلاق دیگر به شما کمک می کند تا مشکلات خود را بهتر حل کنید. اگر مشکلی دارید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید زیرا نظر آنها با شما متفاوت است. نتیجه این دیدگاه متفاوت می تواند یک راه حل خلاقانه یا جرقه ای برای ایجاد یک راه حل خلاقانه باشد.

برای یافتن راه حل های خلاقانه با دیگران مشورت کنید

به عنوان مثال، فرض کنید یک مدیر تجاری یک صفحه اینستاگرام را برای فروش بیشتر باز می کند، اما فروش خوبی ندارد. وقتی یک مدیر کسب و کار از یکی از همکاران متخصص در این زمینه می پرسد، او را با سایر کانال های فروش مانند وب سایت ها و تلگرام آشنا می کند و روش های خلاقانه ای برای تولید محتوا در این شبکه ها ارائه می دهد. تازه کارها با اجرای این استراتژی ها و پیاده سازی آنلاین ایده های خود از طریق کانال های فروش مختلف، می توانند فروش خود را افزایش دهند.

چگونه می توانیم به دیگران نشان دهیم که مهارت حل مسئله خلاقانه ای داریم؟

یکی از عادات غلط ایرانی ها این است که نفس خود را حبس نمی کنیم و توانایی ها و ویژگی های مثبت خود را نشان می دهیم. اما اگر به طرف مقابل نشان دهید که چه مهارت هایی دارید، می توانید فرصت های خوبی به دست آورید و نتایج مثبتی ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر کارفرما در طول مصاحبه بداند که شما برای مشکلات و مشکلات راه حل های خلاقانه ارائه می دهید، شانس شما برای استخدام و تبدیل شدن به یکی از اعضای کلیدی سازمان افزایش می یابد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد تجربیات خود و راه حل های داستان خلاقانه ای که قبلا ارائه کرده اید بنویسید.

در مورد تلاش های خود برای یادگیری مهارت ها و نتایج خلاقانه در حل مسئله صحبت کنید. بهتر است داستان را طوری تعریف کنید که مناسب شرایط شما باشد. به عنوان مثال، اگر برای شغل مدیر فروش مصاحبه می کنید، در مورد ایده هایی صحبت کنید که باعث افزایش رضایت مشتری و فروش سازمان شما می شود.

آخرین کلمه؛ خلاقیت برگ برنده تجارت است

خلاقیت می تواند کسب و کارها را از نابودی نجات دهد. البته خلاقیت بیش از حد مشکل ساز است و می تواند کسب و کار شما را به بیراهه بکشاند. یکی از ویژگی های افراد خلاق موفق این است که می توانند تعیین کنند که چه زمانی خلاق باشند و چه زمانی به همان شیوه عمل کنند.

در این مقاله در مورد راه های افزایش خلاقیت و تقویت مهارت حل مسئله خلاق صحبت کردیم. اجرای این روش های ساده و ابتدایی به شما می آموزد که از منظری متفاوت به همه چیز نگاه کنید و راه حل های جدیدی خلق کنید. همچنین یاد خواهید گرفت که از ایده های دیگران برای یافتن راه حل های خلاقانه استفاده کنید.

How to Shop - مجموعه ای از صوتی که یادگیری، هوش و حافظه را افزایش می دهد

راه هایی برای به خاطر سپردن اطلاعات و دریافت آن در زمان مناسب

دیدگاهتان را بنویسید