تاثیر مذاکرات اخیر 1+4 بر بازار مسکن



این کارشناس بازار مسکن معتقد است: عدم مذاکره بر سر رفع تحریم ها در درجه اول تاثیر آن بر بازار ارز و به تبع آن بر سایر کالاها از جمله دارایی خواهد بود. البته نسبت به سال گذشته افزایش شدید قیمت مسکن را شاهد نیستیم.

ابوالحسن میرعمادی به ایسنا گفت: رونق بازار مسکن در سه سال گذشته مانند تب سال گذشته بود. طبیعی بود که بازار تا حدودی افقی حرکت کند تا به تعادل برسد. همین اتفاق افتاد و امسال قیمت مسکن در تهران به ثبات رسید و حتی در برخی محله ها شاهد کاهش قیمت بودیم.

وی افزود: از سوی دیگر تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی اکنون شاهد آشفتگی عجیبی در بازار و قیمت کالاها هستیم. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم یراق آلات به حدود 25 هزار تومان رسید و دوباره به 14 هزار تومان کاهش یافت. این نشان می دهد که بازارها به دلیل نامشخص بودن شرایط سیاسی و اقتصادی دچار سردرگمی هستند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قدرت خرید آپارتمان ها مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن است، گفت: تا سال گذشته برخی سرمایه گذاران و فروشندگان ملکی ارقام غیرمستند را اعلام می کردند. قیمت آپارتمان در شمال تهران به متری 150 میلیون تومان رسیده که البته امسال تا حدودی متعادل است اما همچنان با قدرت خرید مردم فاصله دارد.

میرعمادی تغییر نرخ دلار در بازار مسکن را نیز موثر خواند و گفت: در ماه های گذشته تصور می شد دلار در محدوده 25 هزار تومان باقی بماند اما اکنون می بینیم که نتیجه ای ندارد. در مذاکرات 1+5 دلار به 30 هزار تومان رسید. این امر در میان مدت بر قیمت کالاها از جمله مسکن تأثیر خواهد گذاشت. زیرا نرخ ارز مستقیماً بر قیمت کالاها تأثیر می گذارد.

وی درباره پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال جاری گفت: در حال حاضر نرخ تورم در بازار مسکن در بین بازارهای موازی کمتر است و تا پایان سال در همین حد باقی می ماند اما قیمت ها کاهش نمی یابد. . وی افزود: پیش‌بینی من این است که اثرات منفی تحریم‌ها در فاز اول باعث افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن تا پایان سال شود.

بر اساس گزارش، آبان 1400 میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در تهران 32 میلیون و 9 هزار تومان که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1.2 و 17.7 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات در این ماه حدود 7300 فقره بوده که نسبت به ماه قبل 33.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 63.5 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید