بهبود دسترسی به منابع ارزی


به گزارش ایرنا، علی صالح آبادی گفت: از نظر ورود ارز به کشور در وضعیت بسیار خوبی هستیم و پیش بینی من این است که در آینده نزدیک وضعیت بهتر شود.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 36 میلیارد دلار ارز عرضه شده که معادل کل عرضه ارز در سال گذشته است.

وی با بیان اینکه دو بازار و تشکل ارزی مهم نیما داریم، اضافه کرد: در سامانه نیما صادرکنندگان ارزهای خود را عرضه می کنند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تا امروز (تا 15 آذرماه) درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما بالغ بر 22.4 میلیارد دلار بوده و تامین ارز صادرکنندگان در سال 1388 بوده است. بالغ بر 22.4 میلیارد دلار انجام داده است. چه سیستمی 20 میلیارد دلار است.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون در مجموع 36 میلیارد دلار ارز برای همه کالاها بخشی در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تامین شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
صالح آبادی گفت: در حالی که سال گذشته کمتر از 36 میلیارد دلار ارز عرضه شد، امسال 36 میلیارد دلار ارز بانکی، نیما و ارز شخصی توسط بانک مرکزی در کمتر از 9 ماه عرضه شد.

وی عرضه ارز در بازار را خوب و مطلوب دانست و گفت: دیروز نیما 237 میلیون دلار با نرخ 23 هزار و 400 خرید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی است و اخیرا جلساتی را برای برقراری ارتباط بین سازمان ها، اتحادیه ها و واردکنندگان نیازمند ارز برگزار کردیم. مبادله تسهیل صادرات

وی افزود: یکی از نیازهای جدی ما تقویت عرضه ارز در بازار با محرک هایی است که در نظر داریم.

وی گفت: همچنین تقاضای خارج از بازار نیما را کاهش می دهیم تا ارز خود را از طریق سامانه نیما دریافت کنند.

صالح آبادی گفت: موضوع ثبت سفارش و شناسایی منبع ارز در حوزه واردات موضوع مهمی است، تلاش می کنیم از طریق سامانه نیما ارز در تمام مناطق کشور تقاضا و عرضه کنیم.

حجم معاملات ارزی در بازار متشکل ارز 3.7 برابر شد

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون، معاملات در بازار متشکل ارز یا بازار اسکناس ارز بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.7 برابر بوده و این پیشنهاد عمدتاً توسط صادرکنندگان اجرا شده است. “

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر اساس قوانین ارزی، اگر صادرکننده بخواهد بخشی از درآمد صادراتی خود را به صورت اسکناس برگرداند، مانعی ندارد و می تواند در بازار متشکل ارز عرضه کند.

صالح آبادی با بیان اینکه ارز اصلی کشور یعنی سامانه نیما با حجم بالایی عرضه شد، گفت: روز گذشته 237 میلیون دلار معامله شد و این امر همچنان ادامه دارد و مشکلی برای عرضه ارز به سامانه نیما نداریم. ما دسترسی خوبی به ارز داریم و می توان نیازهای این بازار را برطرف کرد.

وی افزود: روند خوبی در عرضه ارز به صادرکنندگان نیما داریم که 70 درصد افزایش داشته است و در ماه های آینده وضعیت خوبی در بازار نقل و انتقال پول و اسکناس خواهیم داشت و نخواهیم داشت. هر ارز مشکل تامین ارز وجود دارد.

پرداخت 1.5 میلیارد دلار برای واردات واکسن کرونا

وی خاطرنشان کرد: در کمتر از 9 ماه، 11 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو و همچنین واردات واکسن کرونا تامین شد.

صالح آبادی افزود: 1.5 میلیارد دلار برای واردات واکسن کرونا پرداخت شده است و مشکلی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: 11 میلیارد دلاری که بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته بیش از سال گذشته است و اکنون مشکلی برای تامین ارز کالاهای اساسی نداریم.

شما رشد تورم را کاهش داده اید

وی گفت: یکی از مهم ترین مسائل، میزان تورم است و با روی کار آمدن دولت جدید در سال گذشته، تورم در کشور بالا بود.

صالح آبادی گفت: اما در دو ماه اخیر سطح تورم رو به کاهش بوده و این بدان معنا نیست که تورم نداریم، تورم داریم، اما رشد تورم کند شده است.

وی افزود: در مهر و آبان تورم واحدی 13.9 درصد و تورم 12 ماهه 2.5 واحد درصد کاهش داشته است.

کنترل بر ایجاد وجوه توسط بانک ها

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد پایه پولی گفت: در سال 99 رشد پایه پولی 30.1 درصد و سهم خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در رشد پایه پولی 34.8 واحد درصد بوده است. . بیش از رشد کل پایه پولی «سهم خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی ظاهر شد.

وی افزود: این یعنی در حالی که بانک مرکزی ارزهای دولتی را با نرخ 4200 تومان عرضه می کرد، نیمی از نرخ را به دولت پرداخت می کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد پایه پولی در 8 ماهه امسال 17.8 درصد و سهم خالص دارایی های خارجی 6.5 واحد درصد بوده است که نشان می دهد سهم رشد خالص بسیار بیشتر است. نسبت به سال گذشته… «تقریباً تمام شده است.

وی در خصوص برنامه های بانک مرکزی برای کاهش تورم گفت: در نظر داریم رشد ترازنامه بانک ها را مدیریت کنیم.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به صورت مستمر ترازنامه ها را رصد می کند و بانک هایی که آن را رعایت نکنند با افزایش سپرده های قانونی مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات جدی برای کنترل خلق پول، کنترل خلق پول توسط بانک ها است و یکی از ابزارهای آنها افزایش موجودی بانک ها است که با جدیت به این کار ادامه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید