از کدام سونامی صحبت می کنید؟



رئیس اتحادیه دفاتر مسافرتی تهران می گوید: از چه سونامی مسافرتی صحبت می کنند؟ سفر به خارج از کشور محدود به یک گروه خاص، تورها و سفرهای داخلی، گروهی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. آیا سونامی مسافرتی یعنی افرادی که با ماشین شخصی خود سفر می کنند و در خانه اجاره ای یا خانه آشنا می مانند؟

سونامی یک بلای طبیعی است که بر معنی و محتوای آن تأثیر منفی می گذارد. با این حال چندین سال است که ادبیات متولیان سفر و گردشگری کشور نه بر نشان دادن آسیب های ناشی از سفرهای بی برنامه و مدیریت نشده، بلکه نوید دادن به تردد تعداد زیادی از مسافران است. مانند امواج بزرگ سونامی، جمعیتی که باید اقتصاد را مدیریت کنند.

به گزارش ایسنا، متولیان گردشگری کشور انتظار دارند در دوره دو ساله پس از کاهش تقاضای سفر و محدودیت حمل و نقل، تعداد زیادی از مردم در نوروز سفر کنند. در همین حال، خود تصمیم گیرندگان سفر به آژانس‌های دیگر هشدار می‌دهند که منابع را برای برآوردن حجم مورد انتظار سفر یا سونامی بسیج کنند. با این حال، فعالان گردشگری و تورگردانان دیدگاه متفاوتی دارند و بسیاری از آنها این سفرها را درآمدزا، توزیع کننده ثروت و پس انداز برای اقتصاد و بیکاری می دانند. در حالی که 40 درصد جمعیت کشور قادر به سفر نیستند و با حقوق فعلی 30 درصد کارمندان دولت هرگز سفر نمی کنند.

گزارش تحلیلی اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با بررسی آمارهای موجود در سال‌های 88-1387 تایید می‌کند که توزیع سفر بین خانوارها در این مدت عادلانه نبوده و این شکاف رفاهی باعث شده تا خانوارها بیشتر به فکر کاهش سفر باشند. هزینه ها

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش فشارهای اقتصادی و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل موجود و باکیفیت نیز باعث افزایش تمایل گردشگران داخلی به سفرهای بی‌برنامه و با خودرو شده است. همچنین تمایل خانوارها به کاهش هزینه های سفر به ویژه هزینه های اقامت از یک سو و از سوی دیگر برنامه ریزی برای سفر رایگان بدون گره خوردن به تور گردشگری در شرایط فعلی نقشی نداشت. استفاده از خانه اقوام و دوستان برای کاهش هزینه های زندگی، استفاده از خودروی شخصی برای کاهش هزینه های حمل و نقل، عدم استفاده از تور برای کاهش هزینه های سفر نتیجه کاهش کیفیت گردشگری داخلی است که شرایط خانوارهای اقتصادی است.

علاوه بر آمار و تحقیقات، ارزیابی‌های سطح بازار نیز نشان می‌دهد که قدرت اقتصادی در سال‌های کرونا اجازه توزیع عادلانه سفر در بین خانوارها را نمی‌دهد و هزینه‌های سفر بالاتر از حد انتظار است.

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر مسافرت هوایی، جهانگردی و بازدید استان تهران که بیشترین تمرکز دفاتر خدمات مسافرتی و مسافربری کشور را از نظر انتظارات سونامی به ویژه سونامی دارد. وی در گفت وگو با ایسنا، ابتدا به بررسی وضعیت ایرانیان خارج از کشور پرداخت و گفت: ثبت نام در تورهای خارجی بسیار محدود است. فقط قشر خاصی از جامعه می توانند به خارج از کشور سفر کنند. سفرهای خارجی، عمدتاً به دلیل افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش قیمت خدمات، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این سفر ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد، افزود: تقاضای سفر در ایران وجود ندارد. کرونا نیز این روند را تقویت کرد. از سوی دیگر افزایش تعرفه ها و تعریف مسیرهای جدید کرونا شرایط سفر را غیرقابل پیش بینی کرده است.

رفیعی‌شاد در پاسخ به هشدارها و دستورالعمل‌های مکرر مسئولان در خصوص سونامی سفر پس از رفع محدودیت‌های دو ساله، سفر در تعطیلات نوروزی را ارزیابی کرد و گفت: البته افرادی که دو سال است تحت محدودیت‌های کرونا بوده‌اند از سفر استقبال می‌کنند. اما باید وضعیت اقتصادی مردم را در نظر گرفت. سوال ما این است که آیا سفرهایی که در تعطیلات نوروز انجام می شود و از حجم آن راضی هستند مانند رفتن با ماشین شخصی و اقامت در منزل یکی از اقوام یا ویلاهای شخصی و اجاره ای یا سفرهای هوشمند و مدیریت شده است؟

وی افزود: ارزیابی‌های ما از بازار سفر نشان می‌دهد که هنوز از سفر آژانس‌ها و تورها استقبال نمی‌شود، هرچند معتقدم پروتکل‌های کرونا به دلیل استفاده از مراکز اقامتی کنترل‌شده و تحت نظارت در این سفرها می‌تواند بهتر اجرا شود. .

به گفته برخی کارشناسان، رئیس انجمن مسافرت های هوایی، جهانگردی و بازدید استان تهران از هزینه های سفر که منجر به حذف اکثر خانوارها از سبد خرید به ویژه تورهای مسافرتی شد، صحبت کرد. طبیعی است که وقتی قیمت بلیط، هتل، اتوبوس و غذا بالا است، هزینه های سفر افزایش می یابد، بنابراین آژانس حتی اگر بخواهد نمی تواند درآمد بیشتری داشته باشد. با وجود اینکه مراکز اقامتی و هتل داران وضعیتی مشابه کارگزاران دارند، اما با گران شدن گوشت، مرغ، سایر مواد غذایی، مواد شوینده، حقوق و بیمه، هتلدار چه می تواند بکند؟ وقتی اداره مالیات هزینه را می بیند فکر می کند سود تسهیلات توریستی افزایش یافته است بنابراین مالیات را بالا می برد. این زنجیره باعث افزایش هزینه های سفر می شود. همانطور که آژانس ها از تورهای مسافرتی پول زیادی به دست نمی آورند، واحدهای اقامتی نیز فقط برای این هزینه ها وقت می گذارند، به خصوص که تقریباً دو سال است که همه ما ضرر کرده ایم.

این فعال گردشگری گفت: باید رویکردی متفاوت داشت، تاسیسات گردشگری دو سال زیانبار را سپری کرده اند و برای برون رفت از این اضطرار باید کاری کرد. ما انتظار نداریم دولت پرداخت کند، اما ممکن است حتی زمانی که غرامت تاج گذاری می کنند، خیلی ها به سادگی بدهکار شده اند و به شدت بدهکار شده اند. سایر اقدامات باید در نظر گرفته شود، معافیت های مالیاتی، بیمه و تا مدتی برای حامل های انرژی اعمال نشود. اینها در دست دولت است و به راحتی می تواند با حذف چرخه ها به بهبود وضعیت گردشگری کمک کند.

رفیعی‌شاد گفت: همه جا از گردشگری صحبت می‌کنیم به این معنا که درآمد آن می‌تواند جایگزین نفت، پوشش اوقات فراغت جامعه ایران، کاهش نرخ بیکاری در کشور، توزیع ثروت و توزیع درآمد شود. در همه دولت ها و در همه انتخابات ها شعارهایی در حمایت از گردشگری و بنگاه های پردرآمد سر داده می شود، از اشتغال و درآمدزایی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی صحبت می شود، اما به محتوا و حرفه توجهی ندارند. بازی می کنند و هنوز هم بازی می کنند.به پاهایشان سنگ پرتاب می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید