ماموریت نجات زمین ناسا: فضاپیمای DART به فضا پرتاب شد


این فضاپیما که در نهایت سعی کرد با برخورد یک سیارک مسیر خود را تغییر دهد، امروز با عملیاتی به نام DART از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. ناسا امیدوار است که با این ماموریت بتواند از تهدیداتی که می تواند سیاره زمین را در آینده تهدید کند، جلوگیری کند.

فضاپیمای DART صبح امروز در ساعت 09:51 به وقت ایران از پایگاه نیروهای فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد. ناسا می خواهد با سرعت 24100 کیلومتر در ساعت به فضاپیمای Dimorfos برخورد کند و جهت را تغییر دهد. در صورت موفقیت، سازمان های فضایی زمین می توانند از زمین در برابر سیارک های خطرناک محافظت کنند.

فضاپیمای DART به اندازه یک خودروی کوچک است که چند دقیقه پس از پرتاب از تقویت کننده اسپیس ایکس جدا شد تا با سفری 10 ماهه به سیارک دیمورفوس در 11 میلیون کیلومتری زمین برسد. DART دوربین هایی دارد که 10 روز قبل از رسیدن به سیارک از فضاپیما جدا می شود و از صحنه برخورد عکس می گیرد و به زمین می فرستد.

این سیارک دو شکل زمین را تهدید نمی کند و بسیار کوچکتر از سیارک Chickslub است که 66 میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و باعث انقراض دایناسورها شد. با این حال، دانشمندان می گویند که تعداد سیارک های کوچک بسیار زیاد است و از نظر تئوری می تواند در آینده نزدیک تهدید بزرگ تری برای زمین باشد.

دیدیموس (راست) در کنار دیمورف (چپ)

تیم دارت سیستم سیارکی دوتایی دیدیموس را برای این ماموریت انتخاب کرد زیرا کوچکتر از زمین است و ساختار سیارکی دوتایی آن می تواند موقعیت ایده آلی برای مشاهده نتیجه یک برخورد ایجاد کند. سیارک ها سنگ هایی هستند که از شکل گیری منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال پیش باقی مانده اند.

دیمورفوس که با نام محک دیمورفوس نیز شناخته می شود، یکی از کوچکترین اجرام فضایی و یکی از 27500 سیارک ناسا در نزدیکی زمین است.

دیدگاهتان را بنویسید