برای داشتن کبدی سالم وزن کم کنید


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا؛ مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: بیش از 40 درصد مردم ایران کبد چرب دارند و امروزه در هیچ خانواده ای نمی توانیم فردی را بدون بیماری کبدی پیدا کنیم. مراقبت به موقع از کبد بسیار مهم است زیرا بسیاری از بیماری های کبدی هیچ علامتی ندارند و برای سلامتی مهم است که بدانیم کبد چه زمانی معاینه می شود.

وی ادامه داد: کبد عضو مهمی است که کارهای مهمی انجام می دهد که دفع سموم یکی از این وظایف است. بسیاری از غذاهایی که می خوریم سموم تولید می کنند و این کبد است که آنها را دفع می کند. این کار در هضم و جذب غذا و تولید پروتئین های بدن و عوامل انعقادی و ویتامین ها از طریق کبد انجام می شود.

این متخصص گوارش و فوق تخصص کبد و مجاری صفراوی تصریح کرد: در بسیاری از موارد با بروز علائم بیماری کبدی نمی توان کاری انجام داد. در قسمت بالا سمت راست قرار دارد و گاهی علائمی داریم که به دلیل مشکلات کبدی برای هیچکس شناخته نشده است. گاهی اوقات فرد دچار خستگی می شود و خستگی در بسیاری از بیماری ها دیده می شود اما شایع ترین علامت غیر اختصاصی مشکلات کبدی خستگی است.

بابایی یادآور شد: بی حالی، بی حالی، بی اشتهایی، کم انرژی بودن و خواب زیاد از علائم بیماری کبدی است. برخی از علائم مانند یرقان، از علائم خاص بیماری کبدی هستند، به این معنی که کبد در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در مرحله پیشرفته‌تر، گاهی دیده می‌شود که به اصطلاح آب به بدن انسان وارد می‌شود و شکم، پاها و برخی از اعضا به اصطلاح دچار ادم می‌شوند.

«مردم در این جاده باید فکر کنند که ممکن است مشکل کبدی داشته باشند. تغییر دمای بدن ارتباط بسیار کمی با بدن دارد و ارتباط بین کهیر و کبد ناشناخته است، اما ممکن است مرتبط باشد.

یک فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی تاکید کرد: گروهی باید کبد خود را به درستی بررسی کنند. دیابتی ها مستعد ابتلا به بیماری های کبدی هستند و اغلب با آزمایش های منظم بررسی می شوند، اما چیزی نشان نمی دهند، بنابراین باید به درستی بررسی شوند.

بابایی ادامه داد: دسته بعدی افراد چاق هستند. افراد مبتلا به بیماری های مختلف نیز باید کبد خود را چک کنند. افرادی که این دارو را مصرف می کنند باید کبد خود را به دقت بررسی کنند. کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند باید توجه داشته باشند که اثرات نامطلوب جدی روی کبد دارد و رابطه جنسی نامحدود نیز می تواند منجر به بیماری های ویروسی کبد شود و یکی دیگر از علل بیماری های کبدی اعتیاد است.

«افرادی که خالکوبی می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبدی هستند و ویروس های هپاتیت B و C از طریق آن وارد بدن می شوند. همچنین، دریافت کنندگان خون ممکن است در معرض خطر بیماری کبدی باشند.

به گفته این متخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی، زردی چشم، بزرگ شدن کبد، قرمزی کف دست و پا و تورم پاها و کاهش هوشیاری، اختلالات خواب و حافظه و تغییرات شخصیتی از علائم مشکلات کبدی است.

بابایی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کبد سالمی داشته باشیم بر این است که مردم به وزن خود توجه کنند و این وزن ایده آل باید باشد و از افزایش وزن خودداری کنید. اگر وزن به حد ایده آل برسد و حفظ شود، مشکلات کبدی کمتر می شود. موضوع ورزش برای سلامت ورزش مهم است و فست فود به کبد آسیب جدی می زند.

دیدگاهتان را بنویسید