درمان سریع دیسک گردن – چگونه


در گردن هفت استخوان به نام مهره وجود دارد. بین این مهره ها دیسک های جذب فشار وجود دارد. این دیسک ها دارای یک هسته ژل مانند و یک پوسته بیرونی سخت هستند. طناب نخاعی از این مهره ها عبور می کند. در فضای بین مهره ها، نخاع به شکل اعصاب کوچکتر به سمت بیرون منشعب می شود. این شاخه ها ریشه های عصبی نامیده می شوند و از سر، گردن، شانه ها و بازوها پشتیبانی می کنند. اگر لایه بیرونی سخت دیسک بشکند، یک هسته نرم و ژل مانند ظاهر می شود که به یکی از ریشه های عصبی فشار وارد می کند.

دیسک گردن چیست؟

به طور خلاصه، بیرون زدگی یا پارگی دیسک گردن که به آن دیسک گردن نیز می گویند، زمانی رخ می دهد که حلقه بیرونی دیسک (پوسته) آسیب دیده یا پاره شود و هسته یا ژل مرکزی دیسک خارج شود. نزدیک دیسک نخاع و اعصاب آن قرار دارد. اگر دیسک بیش از حد بزرگ باشد، می تواند به نخاع یا اعصاب موجود فشار وارد کند. فتق دیسک گردن باعث درد گردن و علائم دیگری مانند بی حسی در دست می شود.

درمان دیسک گردن

مهم ترین درمان های گردن درد عبارتند از: فیزیوتراپی، درمان دستی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثلاً ایبوپروفن)، استامینوفن (تیلنول)، کشش و تزریق. زمانی که درمان‌های غیرجراحی مؤثر واقع نمی‌شوند یا درد شدید، گزگز و بی‌حسی در دست‌ها وجود دارد، جراحی گردن توصیه می‌شود.

داروها

نوبت دکتره

این دارو معمولاً برای مدیریت درد، تورم، گرفتگی و اسپاسم عضلانی و اختلالات خواب استفاده می شود. در اینجا چند نکته کلی برای درمان دارویی وجود دارد:

  • هنگام مصرف دارو مراقب باشید. تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و هرگونه عوارض جانبی را گزارش دهید.
  • برخی از مسکن ها اعتیادآور هستند.
  • هیچ مسکنی در صورت استفاده طولانی مدت نمی تواند درد مزمن را تسکین دهد.
  • هیچ دارویی نمی تواند گردن درد با منشاء دژنراتیو را درمان کند.

مسکن های خفیف در صورت استفاده صحیح می توانند درد و التهاب را کاهش دهند. داروها انحطاط دیسک را متوقف نمی کنند، اما در مدیریت درد موثر هستند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان موثر و مهم برای فتق دیسک گردن است. ابتدا یک فیزیوتراپیست گردن شما را معاینه می کند و مشکل شما را تشخیص می دهد. پس از تشخیص، فیزیوتراپیست برنامه درمانی خود را تهیه می کند. تمرکز اصلی درمان اغلب کنترل دامنه حرکت و عضلات است. توجه ویژه ای به عضلات تثبیت کننده پایین گردن (عضلات تثبیت کننده گردن) می شود. اگر درد الگوی حرکتی شما را تغییر داده باشد، فیزیوتراپیست شما این الگوها را اصلاح می کند تا فشار حرکات روی مفاصل مهره ای که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند و مستعد آسیب هستند را کاهش دهد. همچنین تمرینات کششی برای بزرگ کردن ساختارهای کوتاه شده و تمرینات حرکتی عصب برای حفظ طول عصب به شما آموزش داده خواهد شد. سایر درمان ها عبارتند از:

  • تمرینات حس عمقی
  • درمان بافت نرم
  • ماساژ دادن
  • ورزش و برنامه های ورزشی

بالش گردن

یک بالش مخصوص می تواند به کاهش درد در هنگام خواب کمک کند و به خواب بهتر کمک کند. این بالشتک ها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام خواب انحنای مناسبی در گردن ایجاد کرده و میزان تحریکات وارده به ریشه های عصبی را کاهش دهند. این کیسه ها را می توانید از داروخانه یا پزشک خود تهیه کنید.

دستکاری – اعمال نفوذ

در دستکاری های متمرکز و دقیق، پزشک از تکنیک های کم فشار برای دستکاری ناحیه اطراف و اطراف دیسک متورم یا بیرون زده و کاهش علائم دردناک استفاده می کند. استفاده از دستگاه های کشش کمر یا گردن به باز شدن مفاصل ستون فقرات و برداشتن فشار از دیسک و برگرداندن قسمت متورم یا بیرون زده به حالت اولیه کمک می کند.

کشش

کشش یک درمان غیر جراحی رایج برای فتق دیسک گردن است. این روش در برنامه های فیزیوتراپی که نیازی به جراحی ندارند گنجانده شده است. کشش فشار دیسک بیرون زده روی اعصاب را کاهش می دهد و درد گردن را تسکین می دهد.

الکتروتراپی

الکتروتراپی از دستگاه‌های باتری‌دار استفاده می‌کند که جریان را به الکترودهای کوچک (که به گردن شما متصل می‌شوند) متصل می‌کنند. تکانه های الکتریکی را به نواحی دردناک گردن می فرستد و گرفتگی و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد. ابزارهای زیادی برای الکتروتراپی وجود دارد، اما رایج ترین آنها تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست یا تانسور (TENS) است.

تزریق استروئید اپیدورال

اگر درمان های دیگر کمردرد شما را درمان نکرد، به شما تزریق استروئید اپیدورال یا بلوک عصبی گردنی داده می شود. تزریق استروئید اپیدورال مقادیر کمی کورتیزون را به کانال نخاعی تزریق می کند. کورتیزون یک داروی ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب و تورم اطراف اعصاب را مدیریت کند و درد ناشی از تحریک و فشرده شدن ریشه های عصبی را کاهش دهد. تزریق استروئید اپیدورال همیشه کارساز نخواهد بود. این تزریق برای بی اثر کردن درمان محافظه کارانه و به تاخیر انداختن عمل انجام می شود.

عمل جراحي

در برخی موارد، دیسک گردن با درمان های غیر جراحی بهبود نمی یابد. در چنین مواردی، پزشک جراحی دیسک گردن را توصیه می کند. برای انجام این کار، جراح یک برش کوچک در گردن ایجاد می کند و وارد ستون فقرات می شود و تمام یا بخشی از دیسک (یا در برخی موارد، مواد استخوانی) را که عصب را فشرده می کند و باعث درد می شود، خارج می کند. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، پزشک جراحی را نیز توصیه می کند:

  • درد غیر قابل تحمل
  • افزایش ضعف
  • افزایش ناسازگاری
  • از دست دادن عضلات
  • گرفتگی عضلات پا (مشکل در رسیدن به پاها)

مفصل جلوی گردن

یکی از رایج ترین جراحی ها برای درمان دیسک گردن با کاهش فشار دیسک گردن، فیوژن قدامی گردن است. فیوژن قدامی گردن روش بسیار موثری است که در آن جراح دیسک گردن را از جلوی گردن خارج می کند و به جای دیسک از دوربین قفس مانند برای پیچاندن استخوان های دو طرف دیسک استفاده می کند. این روش ده ها سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و درد گردن و دست را به خوبی و با موفقیت در بیماران مبتلا به فتق دیسک درمان می کند.

جراحی گردن با لیزر

جراحی گردن با لیزر جدیدترین و کم تهاجمی ترین جراحی ستون فقرات است که می توان از آن برای درمان دیسک گردن استفاده کرد. در جراحی ستون فقرات با لیزر، پزشک دو برش کوچک در امتداد ستون فقرات ایجاد می کند و یک دوربین لیزری و پروب قرار می دهد. دوربین به پزشک اجازه می دهد ستون فقرات را ببیند و از پروب لیزری برای سوزاندن بافت ها از جمله دیسک های بیرون زده استفاده می شود. در صورت لزوم، ابزارهای برش دیگری را می توان گنجاند.

هشدار! این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با کسب و کار مهمان می باشد و سایت مسئولیتی در قبال آن ندارد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید