کشف کلید ژنتیکی بیماری آلزایمر



محققان استرالیایی می گویند یک مطالعه جدید ارتباط مهمی بین تولید انرژی سلولی و ژن های جهش یافته که در شروع بیماری آلزایمر نقش دارند، پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از علوم اعصاب، محققان دانشگاه آدلاید استرالیا ارتباطی بین سلول‌های تولیدکننده انرژی برای عملکرد مغز و ژن‌های جهش‌یافته دخیل در بیماری آلزایمر یافته‌اند. این کشف امکان بررسی بیشتر رابطه بین بیماری آلزایمر به عنوان عامل اصلی در انسان را فراهم کرد.

در این پروژه، محققان مغز گورخرهای جوان را با جهش های ژنتیکی مرتبط با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. گورخرها برای این مطالعه انتخاب شده اند زیرا خانواده های بسیار بزرگی ایجاد می کنند و تشخیص اثرات جهش های ژنتیکی را آسان تر می کنند.

این تیم از فناوری پیشرفته ژنتیکی و تجزیه و تحلیل ریاضی برای مقایسه فعالیت ژن و تشخیص تفاوت های ظریف بین ماهی های معمولی و ماهی های جهش یافته استفاده کردند.

محققان دریافته اند که جهش های مختلف در ژن های مختلف اثرات بسیار متفاوتی بر فعالیت سلول های مغزی دارند. آنها همچنین دریافتند که جهش های بیماری آلزایمر بر عملکرد سلولی بسیار مهمی تأثیر می گذارد که در آن سلول ها از اکسیژن برای تولید انرژی استفاده می کنند.

دکتر Carissa Barthelson، محقق ارشد این پروژه می گوید: «این بسیار جالب است زیرا می دانیم زمانی که بیماری آلزایمر رخ می دهد، افراد دچار کمبودهای جدی در تولید انرژی در مغز می شوند.

او گفت: «وقتی این ارتباط را فهمیدیم، تحقیقات خود را یک قدم جلوتر بردیم و داده‌های یک گروه تحقیقاتی دیگر را که نقش یک ژن مهم در ایجاد بیماری آلزایمر در موش‌ها را بررسی می‌کرد، دوباره تجزیه و تحلیل کردیم. ما نیز اثر مشابهی را دیده‌ایم و دیدن این تأثیر این باور را در ما تقویت کرده است که علت اصلی بیماری آلزایمر را در انسان پیدا کرده‌ایم.

سلول های مختلفی در مغز وجود دارند که از روش های پیچیده ای برای تولید و توزیع انرژی استفاده می کنند. محققان دانشگاه آدلاید اکنون در حال آماده شدن برای مطالعه چگونگی تأثیر جهش های بیماری آلزایمر بر انواع مختلف سلول ها هستند. بارتلسون افزود: یافتن این علت شایع و اولیه بیماری آلزایمر باعث خوشحالی است.

به گفته محققان، هزینه بیماری آلزایمر برای جامعه بسیار بالاست. نه تنها مراقبت از کسانی که نمی توانند از خود مراقبت کنند، بلکه از دست دادن روابط با عزیزان به دلیل از دست دادن خاطرات و شناخت.

بارتلسون گفت: «تولید انرژی اساساً مهمترین فعالیت سلولی است که از عملکردهای دیگر، به ویژه در اندام های بسیار فعال مانند مغز پشتیبانی می کند. اگر بتوانیم مشکل مصرف اکسیژن و تولید انرژی را به تفصیل درک کنیم، می‌توانیم راه‌هایی برای توقف بیماری قبل از شروع آن پیدا کنیم و این به نفع جمعیت سالخورده ما خواهد بود.

این مطالعه در مجله Disease Models and Mechanisms منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید