نتیجه اعتراضات به نتایج انتخابات عراق چه خواهد بود؟



این کارشناس حوزه غرب آسیا با اشاره به تایید نتایج آخرین انتخابات پارلمانی عراق توسط کمیسیون انتخابات عراق گفت: بعید است برخی گروه ها از نظر قانونی به نتایج این انتخابات اعتراض کنند. ”

قاسم محبعلی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نتایج انتخابات پارلمانی عراق در کمیسیون انتخابات عراق تایید شد و برخی گروه های شیعه بار دیگر اعتراض کردند، گفت: او در هر جایی اعتراض خواهد کرد و شانس قانونی دارد، زیرا نتایج این انتخابات در این کشور و همچنین کمیسیون انتخابات سازمان ملل متحد تایید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض برخی گروه های شیعه به نتایج انتخابات تاثیری بر تشکیل دولت و پارلمان داشته است، گفت: این اعتراضات می تواند در تشکیل دولت و پارلمان، وضعیت امنیتی عراق و بی ثباتی مشکلاتی ایجاد کند. عراق تا حدودی در موفقیت یا شکست دولت بعدی تأثیر خواهد داشت، اما همانطور که اشاره شد، نتایج اعتراضات در عراق هیچ شانسی برای تغییر ندارد و مشخص نیست که آیا انتخابات مجدد برگزار خواهد شد یا خیر. آیا گروه های معترض به نتایج انتخابات کنونی می توانند شانس پیروزی داشته باشند و از سوی دیگر گروه هایی که در انتخابات پیروز شده اند به راحتی زیر بار این موضوع نخواهند رفت و در عراق شاهد تظاهرات خیابانی هستیم و اینها یک سری موارد است. ضد اعتراضات

محبعلی گفت: فکر نمی‌کنم کسی در منطقه و جامعه جهانی با وجود مشکلاتی که دارد به دنبال ابطال انتخابات فعلی باشد.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه گروه های معترض به نتایج انتخابات معتقد بودند که در انتخابات تقلب شده و آرا تحریف شده و یا نتایج توسط کمیسیون انتخابات دستکاری شده است، گفت: با وجود این اعتراضات باید توجه داشت. مسیر خود را طی کرد و معترضان نتوانستند آنچه را که می‌خواستند انجام دهند، اگرچه ممکن بود نتیجه یک انتخابات سیاسی باشد.

وی گفت: «بنابراین، معترضان فرصت قانونی برای تغییر نتایج انتخابات ندارند و می توانند برای اعتراض به خیابان ها بیایند، زیرا نتایج اعتراضات خیابانی غیرقابل پیش بینی است و می تواند منجر به عواقب، حتی ثبات سیاسی در عراق شود».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید