مقصر تورم کیست؟ دلار یا حسابرسی اشتباه؟



هیات علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه دلار تاثیر چندانی بر تورم ندارد، بر نقش حسابرسان و نظارت دولت از طریق دستگاه های ذیربط برای بهبود وضعیت نابسامان فعلی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در یادداشت دکتر احمد فتحی عبداللهی آمده است: با نگاهی به بازار و مشاهده تورم کنترل نشده شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که علت واقعی این شرایط بحرانی چیست و مقصر کیست؟ تحریم ها؟ توطئه دشمن؟ قیمت ارز؟ پس چرا برخی از کالاها در یک فروشگاه با تخفیف زیاد و حتی در فروشگاه دیگر گرانتر فروخته می شوند؟ ممکن است متغیرهای زیادی وجود داشته باشد، اما بخشی که منتقدان کمتر به آن توجه می کنند، حوزه هزینه و نقشی است که دولت، تنظیم کننده ها و حسابرسان ایفا می کنند. این مقاله به بررسی ریشه مشکل و توضیح نقش هر یک از عوامل می پردازد.

مسئولیت تعیین ارزش کالاها و خدمات

ارزش کالا در شرکت ها توسط «حسابداران صنعتی» یا «حسابداران بهای تمام شده» تعیین می شود و سپس درصد قانونی، معقول و قانونی سود مجاز به این قیمت اضافه می شود و سپس علاوه بر میزان مالیات بر ارزش افزوده، قیمت نیز تعیین کننده فروش است. از کالاهایی که به عنوان قیمت فروش محصول نهایی مشخص شده است. بنابراین تعیین بهای تمام شده توسط حسابداران مبنای تعیین قیمت فروش کالا است و البته همانطور که می دانیم مسئولیت تهیه صورت های مالی و بهای تمام شده در شرکت ها نه بر عهده حسابدار، بلکه بر عهده کارفرما یا مدیر شرکت است. ! و حسابداران ملزم به پیروی از سیاست های تعیین شده توسط کارفرما یا مدیریت شرکت هستند. حسابداران برای تعیین قیمت مواد اولیه از روش های علمی، استاندارد و منطقی استفاده می کنند که به طور خلاصه این روش ها شامل اولین خروجی از اولین ورودی، اولین خروجی از آخرین ورودی، روش میانگین و روش شناسایی ویژه است.

یک مثال ساده بزنید

بیایید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم. به عنوان مثال، پلاستیک مورد استفاده در ساخت خودکار پلاستیکی ممکن است در زمان های مختلف و با قیمت های مختلف خریداری شده باشد. اگر فرض بر این باشد که هر کیلوگرم پلاستیک در ماه های مختلف به طور مساوی خریداری شده و به ترتیب 10 ریال، 11 ریال و 12 ریال دریافت می شود و دو مورد از این خریدها به طور مساوی برای تولید خودکار مصرف می شود، حسابدار باید هزینه را تعیین کند. قیمت میانگین. برای تعیین بهای تمام شده ماشین آلات، مبلغ 11 ریال را برای تعیین قیمت انتخاب می کند و در صورت استفاده از روش آزادسازی اول از اولین واردات، میانگین قیمت دو خرید اول را در نظر گرفته و 10.5 ریال برنده می شود و استفاده می کند. روش ترخیص اول از آخرین واردات قیمت 11.5 ریال در تعیین و در صورت استفاده از روش شناسایی خاص و خرید اول و دوم بر اساس مبلغ 11 ریال در تولید خواهد بود. . قیمت تمام شده مواد مصرفی در هیچ یک از این روش ها معادل 12 ریال نیست، اما روش خطرناکی که اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان از آن استفاده می کنند، قیمت خرید نهایی یا خطرناک تر از آن قیمت های مورد انتظار و تخمینی است. آخرین خرید. تعبیر به “تعرفه استاندارد”. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که تعرفه استاندارد مورد استفاده در حسابداری صنعتی نیز با استفاده از تمامی تعرفه های خرید گذشته محاسبه می شود و نیز متوسط ​​است و برای برآورد و گزارش انحراف از هنجار مادی استفاده می شود. ، نه برای تعیین قیمت تمام شده محصول! خطرناک ترین آن ارائه تعرفه های سفارش توسط مدیریت یا کارفرما است که بدون هیچ ضابطه ای در بهای تمام شده محصولات لحاظ می شود و جز ضایعات نمی توان آن را نامید و حسابدار مجبور است این دستورالعمل ها را رعایت کند.

مفهوم حمایت از سرمایه

یکی دیگر از مشکلات بزرگی که ما با آن روبرو هستیم، تصورات نادرست مردم از مفهوم حمایت از سرمایه است! این مورد نیز توسط فروشندگان بیشتر مطرح می شود. عباراتی مانند “اگر بخواهم جنسیتی را که به تو می فروشم عوض کنم باید بیشتر بپردازم” یا “تورم متوالی دست ما را بریده است” و قیمت گذاری های خودسرانه کالاها به بهانه گرانی از همه ما عوام فریبانه تر است. در سالهای اخیر دیده شده است و اگر اینطور نیست به دلیل عدم درک مفاهیم بیان شده و مسائل دیگری مانند انصاف و حلال است. البته بررسی دقیق این مشکل نیز نشان می دهد که این اختلال همچنان ناشی از گرانی محصولات موسوم به «من کردم» و تولیدکنندگان و واردکنندگان است. از نظر حسابداری کالای خریداری شده توسط فروشنده به صورت درصدی از سود به مصرف کننده فروخته می شود و فروشنده سود خود را از این فروش دریافت می کند و در صورتی که کالای جدید را با قیمتی بالاتر از نرخ فروش قبلی خریداری کند. مصرف کننده. ، فروش آن با افزودن سود مجاز به مصلحت است. جنسی که از قبل در فروشگاه است را نفروشید، انگار که جنس بعدی با جنس گران قیمت جایگزین می شود! پول درآوردن ممنوع است و تورم افسارگسیخته را تشویق می کند. باز هم خودمان را فریب دادیم که تقصیر را گردن دلار بیندازیم! چرا که در زمانی که نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار بود، دوباره با تورم شدید مواجه شدیم. در نهایت به جرات می توان گفت که استفاده از روش های غیراصولی و غیرعلمی در تعیین قیمت محصولات و توجیه خود با این جمله که «همه این کار را می کنند… ما هم باید با بازار هماهنگ کنیم» اشتباه است. خیانت به خود و ثانیاً به جامعه است و درآمد حاصل از چنین ارزش گذاری حرام است و البته مستلزم نظارت و کنترل دائمی است.

نقش حسابرسان

رسیدگی به این موضوعات مستلزم ایجاد سازوکار و سازوکار نظارتی دولتی همراه با نظارت ویژه از طریق سازمان حسابرسی و حسابرسان مستقل است و باید تصریح کرد که نقش حسابرسان در حسابرسی صورت‌های مالی حاوی چنین هزینه‌هایی یا صورت‌های مالی ارائه شده رسمی. آیا این ارزش را شامل نمی شود، چیست و آیا می توان حسابرسی آنها را به ارزش واقعی شرکت تعمیم داد و آیا قانون یا نظارتی در این زمینه لازم است؟

نقش دولت

موضوع کلیدی دیگر نقش ناظر دولت است. در سال‌های اخیر، این تصور غلط که همه چیز را به بازار واگذار کرده‌ایم و به‌کارگیری کورکورانه تئوری‌های نظریه‌پردازانی مانند آدام اسمیت، هماهنگ‌کننده دست‌های نامرئی منافع شخصی و عمومی در یک فضای شدید رقابتی، اخیراً ناآرامی‌ها را تشدید کرده است. کاربرد این نظریه ها حتی در کشورهای غربی که مدعی کنترل سرمایه داری هستند بدون توجه به میزان دخالت دولت در تولید، اقتصاد نفتی و ساختار جامعه و به طور کلی اقتصاد مورد انتقاد قرار می گیرد. جامعه اسلامی که ادعا می کند گفتمان سوم و غالب اسلام در جهان است چطور؟ بر خلاف اقتصاد کلاسیک، اگر دانشمندانی مانند آدام اسمیت یا نظریه پردازانی مانند کینز که رویکرد اقتصاد آزاد را نقد می کنند و اقتصاد را به نیروهای بازار واگذار می کنند، نگذارند تورم جامعه را به دلیل عدم کنترل ویران کند، اقتصاد چگونه خواهد بود؟ باید به فکر ارائه نسخه ای جامع برای درمان اقتصاد بیمار کشور باشیم.

نتیجه

ظاهراً برای آگاه ساختن مردم از حرام بودن ربا و ربا در جامعه اسلامی و تعیین حدود ربا و تحریم بانک های ربوی و توجه به مسائلی مانند کسب درآمد حلال با تعیین قیمت صحیح و علمی و منطقی است. و توصیه به رباخواران به ربا. پرهیز بیش از حد ترویج و ترویج فرهنگ مالیات، تاکید بر ممنوعیت فرار مالیاتی و مانند آن و البته نقش حسابرسان و نظارت دولت از طریق نهادهای ذیربط از جمله ابزارهای بهبود وضعیت کنونی جامعه اسلامی است. مقصر یابی، نسبت دادن مسائل و مشکلات به این و آن، نه تنها مشکلات موجود را حل نمی کند و نمی کند، بلکه باعث یأس و ناامیدی در جامعه می شود و بر مشکلات می افزاید. در این میان نقش حسابداران به عنوان افرادی که در متن کار قرار می گیرند و می توانند با استفاده از روش های حسابداری دقیق و اصولی به رفع این مشکلات کمک کرده و به عموم مردم اطلاع رسانی کنند می تواند بیش از پیش مهم و مفید باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید