روشی جدید برای تشخیص سرطان سینه


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ اگرچه خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد مسن بیشتر است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. مطالعات نشان می دهد که 5 تا 7 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه زیر 40 سال سن دارند.

برای گسترش گروه سنی افرادی که می‌توانند آزمایش شوند، بنجامین سانچز-ترونز، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه یوتا، در حال توسعه یک ابزار تشخیصی بدون درد و بدون درد است که از جریان الکتریکی کم به جای تشعشع برای سرطان سینه استفاده می‌کند. . این مطالعه بر اساس این تئوری است که سرطان باعث تغییراتی در مایع لنفاوی بینابینی انسان به دلیل افزایش گلبول های سفید و سایر تغییرات فیزیولوژیکی که برای مبارزه با تومور رخ می دهد، می شود.

سانچز ترونز، یکی از اعضای برنامه درمانی تجربی در موسسه سرطان هانتسمن در سالت لیک سیتی، گفت: “ما گمان می کنیم که پاسخ ایمنی در یک فرد مبتلا به سرطان ایجاد می شود و مایع لنفاوی بینابینی که رسانایی کمتری دارد، تشکیل می شود. “

برای تشخیص این تغییر، سانچز ترونز و موسسه علوم IONIQ مستقر در یوتا، که در حال توسعه فناوری غربالگری سرطان است، در حال ساخت یک دستگاه تشخیصی دو الکترودی هستند که جریان الکتریکی ولتاژ پایینی را برای تشخیص این تغییرات لنفاوی به بدن ارسال می کند.

پزشک در حالی که با مانیتور دستی که الکترود دوم است، قسمت های مختلف بدن را لمس می کند، الکترود بیمار را نگه می دارد. هر بار که الکترود دوم پوست را لمس می کند، جریان الکتریکی بدون درد از آن الکترود به الکترودی که در اختیار بیمار است می گذرد. پزشک شما می تواند این کار را تا 40 بار انجام دهد و کل عمل کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. در هر لمس، نفوذپذیری فرد اندازه گیری می شود و الگوریتم موجود در دستگاه، نقاط داده را تجزیه و تحلیل می کند و خطر ابتلا به سرطان را برای بیمار محاسبه می کند.

یک مطالعه اولیه بالینی روی 48 زن، 24 زن مبتلا به سرطان پستان بدخیم و 23 زن با ضایعات خوش خیم نشان داد که این روش 70 درصد از بیماران مبتلا به سرطان و 75 درصد از افراد مبتلا به سرطان را پیش بینی می کند.

اگرچه این روش به اندازه ماموگرافی دقیق نیست (مموگرافی ممکن است 80-98٪ در تشخیص سرطان پستان در زنان مسن با بافت متراکم پستان موثر باشد)، این یک ابزار تشخیصی اضافی برای زنان جوان و زنان با بافت متراکم پستان است. توصیه می شود به دلیل سن کم یا تراکم بافت پستان از ماموگرافی خودداری شود.

از آنجایی که در این روش به جای تشعشع از برق کم ولتاژ استفاده می شود، ترونز می گوید که می تواند بیشتر در زنان در هر سنی مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه، این روش برای تشخیص کلی دقیق تر با ماموگرافی در نظر گرفته شده است.

او می گوید: شانس موفقیت در مبارزه با سرطان بستگی به زمان درمان آن دارد. اگر بتوانید سریعتر یک فرد را تشخیص داده و درمان کنید، احتمال زنده ماندن شما بیشتر است.

همچنین می توان از آن برای تعیین اینکه آیا درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه که در حال حاضر تحت درمان هستند، مؤثر است یا خیر، استفاده کرد.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، بیماران سرطانی تنها شش ماه تا یک سال پس از پایان پرتودرمانی می‌توانند ماموگرافی انجام دهند، اما با استفاده از این ابزار تشخیصی جدید، بیمار می‌تواند بدون خطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات بیشتر از ماموگرافی بیشتر آزمایش شود. . .

سانچز ترونز می گوید: «مردم قبل از رادیوتراپی، شش ماه بعد و شاید یک سال بعد ماموگرافی می گیرند و فقط سه بار آن را آزمایش می کنند. در مورد این زمان ها چطور؟ در صورت عدم وجود اشعه از ماموگرافی، می توانید از این روش برای بررسی وضعیت بیمار استفاده کنید و در صورت لزوم درمان را تغییر دهید.

این فرآیند استفاده از برق برای تشخیص سرطان در حال حاضر توسط موسسه علوم IONIQ برای پیش بینی وجود سرطان ریه استفاده می شود.

سانچز ترونز همچنین در ماه نوامبر مقاله ای در مورد کاربرد روش های غربالگری سرطان پوست منتشر کرد تا پزشکان تنها به معاینه بصری بیمار متکی نباشند. این مقاله در مجله JID Innovations منتشر شده است.

نتایج مطالعه جدید اخیرا در مجله IEEE Access منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید