ارزش گذاری دارایی های نامشهود استارت آپ ها مهاجرت را کاهش می دهد


یکی از اعضای اتاق تهران معتقد است ارزش گذاری دارایی های نامشهود برندها و فناوری ها باعث می شود مردم تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشند. این امر موجب افزایش اشتغال و عدم خروج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان کشور از کشور شده است.

تپسی هفته گذشته عمومی شد و این لایحه اخیرا صادر شد. بر اساس تعهدنامه تپسی، دارایی های نامشهود این شرکت برای سال 99 حدود 25 میلیارد تومان برآورد شده است.

بنابراین گزارش، محمدرضا طلایی، یکی از اعضای اتاق تهران با انتشار یادداشتی در خصوص ورود استارت آپ ها به بورس، درباره اهمیت ارزش گذاری دارایی های نامشهود آنها گفت:

ادامه روند ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه همچنان موضوعی کلیدی است. شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس در دی ماه سال گذشته با علامت تجاری تپسی پذیرفته شد و در آذرماه در فهرست فرابورس ایران قرار گرفت. بنابراین در گام اول تپسی به عنوان اولین استارت آپ فرابورس پذیرفته شد و گفته می شود فیلیمو نیز برای پذیرش فرابورس در دست بررسی اقدام کرده است. با این حال، این دارایی های نامشهود آنهاست که مانع یا مانع فعالیت استارتاپ ها در بورس می شود.

به طور کلی، شرکت‌های فناوری اطلاعات یا استارت‌آپ‌ها دارایی‌های نامشهودی هستند که به نظر می‌رسد برای کشور ارزش‌گذاری آن دوران طلایی است. آیا این شرکت ها اکنون سهامی عام می شوند یا ارزش شرکت چقدر است؟

به گفته وی، امروز دنیا به سمتی رفته است که شرکت های مطرح دنیا در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند و دارایی های ملموس کمتری مانند ساختمان و تجهیزات دارند. دارایی های آنها عمدتاً نرم افزار و فناوری نامشهود است. در مورد برندها هم همینطور. ارزش گذاری یک برند شرکتی مشابه ارزش های نامشهود مورد استفاده در فناوری است.

یکی از اعضای اتاق نمایندگان تهران معتقد است ارزش گذاری دارایی های نامشهود برندها و فناوری ها باعث می شود مردم تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و اعتماد به آنها داشته باشند. این امر باعث افزایش اشتغال و رونق بخش می شود. حتی زمانی که این ارزیابی ها انجام می شود، مانع از خروج فعالان فناوری اطلاعات و نخبگان کشور می شود:

وی گفت: سیاست دولت باید به سمت ارزش گذاری دارایی های نامشهود حرکت کند تا شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم. امیدوارم تپسی در این زمینه پیشرو باشد و سپس شاهد شرکت های بیشتری در این زمینه باشیم.

به گفته وی، زمانی که استارت آپ ها بتوانند وارد بورس شوند و از این طریق تامین مالی کنند، بسیاری از مشکلات حل می شود. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته برای استفاده از فرصت‌های بانکی با مشکل مواجه بودند: «در واقع بانک‌ها تمایل بیشتری به وام دادن میلیاردها تومانی دارایی‌هایی دارند که شبیه سایبان، تجهیزات و ماشین‌آلات هستند، اما برای نرم‌افزار ارزشی قائل نیستند. . در مورد تولید محتوا هم همینطور».

طلایی با اشاره به تعقیب اتاق، گفت: اقدامات مثبتی در جهت ارزشمند شدن دانش فنی، نرم افزاری و محتوای دیجیتال انجام شده است.

«در آینده اقداماتی برای شناسایی آثار هنری و NFT که دارایی های نامشهود در صنعت بلاک چین هستند، انجام خواهد شد. البته این مشکل در دنیا حل شده است. همانطور که می بینیم، 10 شرکت برتر جهان همان شرکت های فناوری اطلاعات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید