ماده 90 تصمیمات اداری قوه قضائیه قابل تجدیدنظرخواهی در کمیسیون می باشد



این وکیل دادگستری با بیان اینکه وظایف کمیسیون اصل 90 جدا از نظام قضایی است، تصریح کرد: دادگاه منحصر به دادگاه است و هیچ ارگانی مجاز به دخالت در دادرسی نیست.

کامبیز نوروزی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اکثر موارد اگر اصول قانونی را رعایت کنیم با تفسیر قانون مشکل حل می شود، گفت: شبه دادگاه ها و دستگاه های اجرایی وجود دارد. در بین همه مراجع، قوه قضائیه آنها مسلط است و دارای طیف وسیع تری از اختیارات است.

این حقوقدان با بیان اینکه یکی از ارگان هایی که شکایت مردم را می پذیرد، کمیسیون اصل 90 است، گفت: اگر به مبانی قانونی و حدود اختیارات مجلس توجه شود، اصول کمیسیون اصل 90 حدود و حدودی دارد. مشخص خواهد شد. ” این کمیسیون اجازه دخالت در محاکم را ندارد و به عنوان مجلس فقط به شکایات رسیدگی می کند اما این در صلاحیت قوه قضاییه نیست. مثلاً قوه قضائیه حق احضار افراد را دارد و در صورت عدم احضار، اما طبق اصل 90 کمیسیون فقط می تواند افراد را احضار کند ولی نمی تواند احضار کند.

وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل کمیسیون اصل 90 این است که مردم باید در صورت سوء استفاده به دولت و یا مجلس نمایندگان قدرت انتخاب داشته باشند و حتی نمایندگان می توانند از اختیارات قانونی مانند استیضاح استفاده کنند.

نوروزی در پایان با بیان اینکه وظایف کمیسیون اصل 90 از دستگاه قضایی جداست، گفت: ما نمی توانیم همه چیز را به قانون تبدیل کنیم و اصول تفسیر همه چیز را برای ما تعیین می کند. قوه قضائیه محدود به دادگاه است و هیچ نهاد دیگری اجازه دخالت در دادرسی را ندارد. اما این سوال هم وجود دارد که آیا افراد می توانند از تصمیمات دادگاه به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند و فکر می کنم این پاسخ است. محاکمه مستقل است و سلسله مراتب قضایی خاص خود را دارد. البته آرای اداری محاکم طبق ماده 90 قابل اعتراض در کمیسیون است.

به گزارش ایسنا، در اصل نود قانون اساسی آمده است: «هرکس از عملکرد مجلس یا قوه مجریه یا دادگاه شکایتی داشته باشد می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. مجلس موظف به رسیدگی به این شکایات و پاسخگویی مناسب است «به مردم اطلاع رسانی کنید».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید