ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رحمت الله عروجی روز سه شنبه در جلسه مشورتی طرح و معماری کلان فرهنگ و ساختار رسانه ای کشور، تحول، اصلاحات ساختاری و راه ها و مشکلات فرهنگ و رسانه را مورد بررسی قرار داد. بازسازی، 25 آبان، سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان: بسیاری از فرهیختگان عرصه فکری و مکتبی جمهوری اسلامی ایران معتقدند بسیاری از مشکلات کشور ریشه در مستی دارد. مسائل فرهنگی و تلاش در جهت بررسی و رفع آنها.

وی رکود دستگاه های فرهنگی را ریشه بسیاری از مشکلات عنوان کرد و گفت: اگر به سراغ نهادهایی برویم که برای اعتلای و کمال نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده و می کنند و از آنها بپرسیم که آیا این سازمان ساختار حاکمیتی دارد. ? و نهادها چه تولید در راستای گام دوم انقلاب باشد و چه نباشد، احتمالاً پاسخ رضایت بخشی به چنین اقداماتی نخواهند داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بخشی از واقعیت این است که باید در ساختارهای سازمانی و دستگاه های اجرایی انقلاب شود و بسیاری از مشکلات اداری و پیچیده اداری که دست اندرکاران اجرایی را برای این انقلاب فرهنگی مقید می کند، حل شود. “

ضرورت بازسازی نظام مدیریت فرهنگی

یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در تشریح اقدامات انجام شده برای تشکیل طرح جامع و معماری ساختار فرهنگی و رسانه ای گفت: مهندسی مجدد نظام حکمرانی فرهنگی موضوع جدیدی نیست و در سال های 86 و 90 نیز رهبر معظم انقلاب این موارد را مطرح کردند و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند در این زمینه اقدام کنند.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

وی با اشاره به دولت جدید و فرصت‌های موجود، ابراز امیدواری کرد که بتوان سازوکار مشترکی برای تدوین و اجرای طرح جامع و معماری ساختار فرهنگی و رسانه‌ای اجرایی کرد.

اجرای طرح جامع ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تلاش داریم با مشارکت گسترده مردم طرح و معماری کلان ساختار فرهنگی و رسانه ای را شکل دهیم و از همه فرصت های کشور استفاده کنیم. مردم و نخبگان.»

وی با اشاره به اعلام فراخوان ایده و پژوهش در این حوزه گفت: 340 نفر در فراخوان عمومی شرکت کردند که 140 نفر پروژه مرتبط دریافت کردند. احصا اولوب.

جلالی به دعوت وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی و روسای استان ها و سایر اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: تاکنون 25 استان پیشنهادات خود را در این زمینه ارسال کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال روند به ویژه در رسانه های مربوطه شروع به کار کرده ایم و جلساتی را با دبیر مطبوعاتی وزارت رهبری برگزار کرده ایم.

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سازمان وی از دیگر اقدامات دبیرخانه شورای عالی و مجلات علمی کشور برای بهره گیری از اجماع نخبگان کشور از جمله تغییر ساختار بودجه های فرهنگی، رسانه ها در سال 1401 اقدامات مثبتی را یادآور شد.

دلیل مشکلات ساختاری دیدگاه ها جدایی فرهنگ، سیاست و اقتصاد است

حجت الاسلام والمسلمین جزوه یکی از کاستی های جدی در ساختاربندی دیدگاه ها در این نشست، تفکیک و پالایش فرهنگ، سیاست و اقتصاد است: اگر بهترین شاخص در حوزه فرهنگی وجود دارد، باید همه این مولفه ها در یک جهت در کنار هم مورد توجه قرار گیرند، اما در دو حوزه دیگر

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رویکرد مدرن و منعطف به ساختارهای فرهنگی یک ضرورت انکارناپذیر است. وی افزود: در حال حاضر حرکت های فرهنگی و کار دستگاه ها قابل سنجش است. گیر خیر، در شرایطی که با مسائل و مشکلات فرهنگی زیادی مواجه هستیم، نمی توان عملکرد دستگاه ها را به درستی ارزیابی کرد.

لزوم ارزیابی عملکرد نهادهای فرهنگی

وی خواستار ارزیابی فعالیت دستگاه های فرهنگی شد و گفت: ارزیابی دستگاه ها باید بر اساس گستره مشکلاتی باشد که حل می کنند، بنابراین می توان انتظار تحول در دستگاه ها را داشت. صالحی در زمینه محتوایی و تولید رسانه ای نیز گفت: ما الان مخاطب هستیم و فارغ از سلیقه مخاطب همین الان ما محتوا تولید می کنیم، اما هرگز از خود نمی پرسیم که چرا بینندگان باید محتوای ما را بخوانند و چرا باید تحت تاثیر قرار گیرند. حجت الاسلام والمسلمین وحید صافی همچنین طرح تغییر نظام فرهنگی کشور را بسته به تغییر ساختارها، برنامه ها و نیروی انسانی بررسی کرد و گفت: اگر این سه عنصر در کنار هم تغییر کنند شاهد تحول نظام فرهنگی کشور خواهیم بود. . سیستم. “

موطن مشکلات فرهنگی، اداره در دستگاه اجرایی است

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: زایش مشکلات فرهنگی در دستگاه اجرایی مرکزی است و تلاش می کنیم بعد از بروز مشکل آسیب ها را برطرف کنیم.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم با تقویت نمایندگی ولی فقیه در دستگاه ها، نقش و جایگاه لازم را در بدنه جامعه کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با فرم گیر شبکه ای از نمایندگی ها در نهادهایی با نقش و رسالت ویژه ادارات فقهی استان ها می تواند ضامن سلامت اخلاقی جامعه باشد.

فرهنگ صرفاً ساختارمند نیست

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور همچنین به تلاش های کشور در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم زحمات افراد گمنام در عرصه فرهنگ یک شبه به هدر برود.

وی افزود: فرهنگ را نمی توان به راحتی ساختار داد و اگر قرار است ساختار تعریف شود باید بسیار انعطاف پذیر باشد.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور تاکید کرد: ساختاری که باید اجرا شود نباید ساختار اداری داشته باشد، زیرا ساختار اداری کوچکی در این کشور نداریم. وی با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر ساخت کادر فرهنگی گفت: اگر بتوانیم فرهنگیان موفق در شهرها و روستاها تربیت کنیم در میدان انقلاب بازی می کنند.

تغییرات در ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور مهم است

محسن کریمی دبیر جبهه فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین استان اصفهان نیز خواستار تغییر ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور شد.

وی با اشاره به ساختار فرهنگی کشور در سال های 1342 تا 1357 گفت: در این سال ها حکومت مردم و فرهنگ مردم حاکم بود. کریمی افزود: در سال 57 تا 68 انقلاب می شود و فرهنگ به دولت سپرده می شود، در آن زمان هم الگوهای خوبی داشتیم که اگر خوانده شود می تواند راهگشا باشد.

دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان گفت: پس از در دست گرفتن دولت در سال 68 به جای حمایت از جریان های مردمی، پایه گذار جریان های حاکم شدیم، دولت باید از فرهنگ حمایت کند نه خالق آن، موضوع همین است. وی با اشاره به کثرت تشکل های فرهنگی در کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد پایگاه فرهنگی گفت: همه ساختارهای فرهنگی باید در پایگاه فرهنگی متمرکز شوند.

لازم به ذکر است نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور به میزبانی استان اصفهان و با حضور یاسر جلالی دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس رسانه احمد مداحی برگزار شد. این نشست با حضور بیش از 40 نفر از نخبگان، کارشناسان و فعالان فرهنگی و مذهبی استان اصفهان در مرکز عملیات ویژه برگزار شد. وضعیت و بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور.

دیدگاهتان را بنویسید